آپدیت نرم افزاری بزرگ پلی استیشن 5 پرو یک بهبود کوچک نخواهد بود

شنبه 15 آذر 1404 - 16:44
مطالعه 3 دقیقه
آیا کنسول پلی استیشن 5 هک شده است؟
همکاری سونی و AMD در فناوری‌های گرافیکی وارد فاز جدیدی شده است. نسل بعدی PSSR یک جهش بزرگ برای بازی‌ها خواهد بود.
تبلیغات

در میان جدیدترین اخبار بازی و به نقل از GamingBolt، در‌حالی‌که سونی و AMD از مدت‌ها پیش پنهان نکرده‌اند که روی نسل جدید فناوری‌های گرافیکی با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ فناوری‌هایی که قرار است کیفیت بصری بازی‌ها را ارتقا دهند و عملکرد سخت‌افزار را بهتر کنند. گزارش جدید منتشر شده نشان می‌دهد که ارتقای بعدی PlayStation Super Spectral Resolution (PSSR) تنها یک بهبود جزئی نخواهد بود.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط یوتیوبر Moore’s Law is Dead، توسعه‌دهندگان بازی اعلام کرده‌اند نسخه‌ی بعدی PSSR شامل قابلیت‌های کاملاً جدید و مهمی خواهد بود. یکی از این قابلیت‌های جدید، فناوری Multi-Frame Super Resolution 2 (MFSR2) است؛ نامی که در اسناد داخلی سونی دیده شده بود. برای مقایسه نسخه فعلی PSSR در داخل شرکت با عنوان MFSR1 شناخته می‌شود.

این بدان معنا است که MFSR2 در واقع نسخه‌ای کاملاً جدید از PSSR است که از الگوریتم تازه‌ای استفاده می‌کند؛ الگوریتمی که «نیاز به برخی داده‌های ورودی را کاهش می‌دهد» و باعث می‌شود حافظه‌ی کمتری مصرف شود و در نتیجه فرآیند پردازش GPU سبک‌تر گردد. به گفته‌ی یکی از توسعه‌دهندگان، این یک ارتقای نصفه‌‌و‌نیمه نیست، بلکه یک تغییر اساسی است.

طبق سندی که دیده شده، در کنار PSSR، نام فناوری‌های FSR 3 و FSR 4 نیز به‌طور جداگانه آمده است. این بدان معنا است که هر سه فناوری در مسیر توسعه‌ی مجزا و مستقل پیش می‌روند. این موضوع با گزارش‌هایی که می‌گویند پلی استیشن 5 پرو در سال ۲۰۲۶ برخی قابلیت‌های FSR 4 را دریافت خواهد کرد نیز هم‌خوانی دارد. به‌علاوه ارتقاهای مربوط به PSSR 2 نیز به‌صورت جداگانه برای کنسول ارائه خواهند شد.

در اکتبر گذشته، مارک سرنی، طراح ارشد پلی استیشن 5 و PS5 Pro و جک هوین، مدیر ارشد AMD درباره مجموعه فناوری‌هایی صحبت کردند که حاصل همکاری نزدیک سونی و AMD است. در ویدئویی آن‌ها توضیح دادند که این فناوری‌های جدید بار پردازشی GPU را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهند و اجازه می‌دهند سخت‌افزار تمرکز بیشتری روی نمایش بصری بهتر داشته باشد.

سرنی در این باره گفت: «چالش اصلی این است که چطور این سیستم‌ها را پیاده‌سازی کنیم. شبکه‌های عصبی موجود در فناوری‌هایی مثل FSR و PSSR فشار سنگینی روی GPU وارد می‌کنند—هم از نظر محاسبات و هم از نظر دسترسی سریع به حجم زیادی از داده. ذات GPU در اینجا عملاً با ما می‌جنگد.»

Neural Arrays، Radiance Cores و NRC، سه فناوری اصلی هستند که سونی و AMD آن‌ها را معرفی کردند. به گفته سرنی و هوین، ترکیب این سه تکنولوژی نقش حیاتی در افزایش پهنای باند حافظه، کاهش مصرف انرژی، تولید دارایی‌های بصری با کیفیت بالاتر و اجرای بهینه‌ی بازی‌ها روی سخت‌افزار آینده دارد.

نظرات