تمامی بازی‌ های PS5 روی کنسول دستی پلی استیشن 6 اجرا خواهند شد

جمعه 14 آذر 1404 - 17:48
مطالعه 2 دقیقه
کنسول پلی استیشن 5 و دوال‌سنس
یک ویژگی جدید در PS5 راه را برای اجرای بازی‌ها روی کنسول دستی پلی استیشن 6 هموار می‌کند.
تبلیغات

در میان جدیدترین اخبار بازی و به نقل از GamingBolt، با اینکه عرضه‌ پلی‌ استیشن 6 احتمالاً هنوز فاصله زیادی دارد، یک گزارش جدید نشان می‌دهد سونی برای تضمین پشتیبانی از نسل قبل در کنسول دستی احتمالی PS6 تصمیمات مهمی اتخاذ کرده است. طبق ویدیوی جدیدی از کانال Moore’s Law is Dead، سونی از مدتی قبل از استودیوهای همکار خود خواسته است تا بازی‌هایشان با حالت Low-Power پلی‌ استیشن 5 سازگار باشند.

سونی تاکید کرده است که توسعه‌دهندگان نباید برای هماهنگ کردن بازی‌ها با حالت Low-Power فقط نرخ فریم را پایین بیاورند. در عوض شرکت از آن‌ها خواسته است رزولوشن را کاهش دهند و همچنان فریم‌ریت ۶۰ را حفظ کنند. برای کمک به این فرآیند، ابزار توسعه‌ی CPU پلی‌ استیشن 5 یعنی Razor CPU اکنون راهنماهایی ارائه می‌دهد که به سازندگان کمک می‌کند گلوگاه‌های CPU محور را شناسایی و برای کاهش مصرف CPU بهینه‌سازی کنند.

طبق گفته یکی از توسعه‌دهندگان در این گزارش: «کم‌کم کاملاً واضح شده است که حالت Low-Power درواقع یک اسب تروآ برای آماده‌سازی پشتیبانی از کنسول دستی PS6 قبل از عرضه آن است. راستش کمی هم از اینکه این‌همه استودیو هنوز این قابلیت را پشتیبانی نمی‌کنند، ناراضی بودند.»

طبق شایعات، کنسول دستی پلی استیشن 6 از بازی‌های PS4 و PS5 پشتیبانی خواهد کرد و مهم‌ترین مزیت آن این است که کاربران می‌توانند کل آرشیو دیجیتال پلی‌ استیشن خود را همراه داشته باشند. گزارش‌های قبلی ادعا می‌کردند این پشتیبانی نیاز به هیچ کار اضافه‌ای از سوی توسعه‌دهندگان ندارد.

از نظر سخت‌افزاری گفته می‌شود این دستگاه از یک چیپ AMD RDNA 5 با ۱۶ واحد پردازشی بهره می‌برد که در حالت دستی می‌تواند تا ۱.۲۰ گیگاهرتز کار کند. در حالت داک‌شده نیز قابلیت افزایش فرکانس تا ۱.۶۵ گیگاهرتز را دارد؛ مشابه کاری که نینتندو با سوییچ و سوییچ 2 انجام داده است. از نظر سازگاری با بازی‌ها، ظاهراً این دستگاه از باینری‌های شیدر سازگار با PS5 استفاده خواهد کرد.

باتوجه‌به تلاش سونی برای گسترش پشتیبانی بازی‌ها از حالت Low-Power، این فرضیه که این ویژگی با هدف آماده‌سازی توسعه‌دهندگان برای یک کنسول دستی آینده طراحی شده باشد، چندان دور از ذهن نیست. حالت Low-Power نخستین‌بار در قالب ویژگی Power Saver با آپدیت ماه سپتامبر به PS5 اضافه شد. این قابلیت هنگام عرضه تنها با چند بازی از جمله بازی Death Stranding 2: On the Beach، بازی Demon’s Souls و بازی Ghost of Yōtei سازگار بود.

با‌این‌حال فشار جدید سونی احتمالاً باعث می‌شود بسیاری از بازی‌های آینده نیز از این حالت پشتیبانی کنند. طبق گزارش‌ها، پلی‌ استیشن 6 و نسخه دستی آن هر دو برای بازه زمانی سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده‌اند. این گزارش از سوی لیکر KeplerL2 منتشر شده است که می‌گوید سونی قصد دارد چرخه عمر PS5 را مانند نسل‌های قبل، هفت‌ساله نگه دارد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات