چرا بازی های Like a Dragon در غرب محبوب نیست؟
به نقل از رسانه TheGamer، مجموعه Like a Dragon که تا چند سال قبل با نام Yakuza در بازار غرب شناخته میشد، در ژاپن محبوبیت زیادی دارد. برنامه منظم استودیو Ryu Ga Gotoku برای انتشار نسخههای جدید این سری همراه با اهمیت فرهنگی زیاد یاکوزا در ژاپن باعث شده است تا مجموعه Like a Dragon به یک خرید همیشگی برای بازیکنان این کشور تبدیل شود.
بااینحال سری در بین طرفداران بینالمللی هم به محبوبیت رسیده است؛ برای مثال یک گزارش فروش در ماه ژوئن نشان داد که بیشتر فروش بازی Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii خارج از مرزهای ژاپن بوده است. با این وجود چندین نسخه از این مجموعه به موفقیت بالایی در غرب نرسیدهاند. استودیو سازنده اعتقاد دارد که این سری هنوز به یک برند پرفروش و محبوب جهانی تبدیل نشده است.
در همین راستا ماسایوشی یوکویاما، کارگردان و تهیهکننده اجرایی سری Like a Dragon، در مصاحبه جدیدی درباره متکی بودن استراتژی بازاریابی استودیو Ryu Ga Gotoku به کشور ژاپن و کم بودن شناخت بازیکنهای خارجی نسبت به محصولات آن صحبت کرد:
«من هنوز فکر میکنم که بیشتر، بازیکنهای ژاپنی یا آن دسته از افرادی که از ابتدا به آثار ژاپنی علاقه داشتند و آنها را درک میکنند، بازیهای مجموعه Like a Dragon را میخرند. با این وجود ما استثناء هم داشتیم؛ برای مثال بازی Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii در اروپا فروش بسیار بهتری نسبت به بازار داخلی ژاپن داشت. این نتیجه برخلاف روند بازیهای گذشته رقم خورد.»
یوکویاما اعتقاد دارد که فروش خوب بازی Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii در غرب، به علت محبوبیت دزدان دریایی و آثار مرتبط با آنها در این مناطق بهدست آمده است: «من این حس را دارم که محبوبیت دزدان دریایی، ریشه عمیقی در میان غربیها به ویژه اروپا دارد. البته ما پایگاه بازیکنهای بزرگتری در ایالات متحده داریم، اما دیدن رشد غیرمنتظره فروش این بازی در اروپا جالب بود. این نشان میدهد که بازیکنهای سراسر جهان از طریق نسخههای مختلف سری Like a Dragon در حال کشف این مجموعه هستند، اما این مجموعه هنوز در جریان اصلی بازارهای غربی قرار نگرفته است.»
در ادامه هیرویوکی ساکاموتو، تهیهکننده ارشد مجموعه Like a Dragon، خاطرنشان کرد: «طرفداران اصلی سری Like a Dragon در حال تشکیل جامعههای مخاطبین متعدد هستند؛ بنابراین ما پایگاهی از هواداران غربی داریم، اما هنوز بسیار کوچک است.»
یوکویاما در پاسخ به سوالی درباره تمایل استودیو Ryu Ga Gotoku برای ساخت یک بازی جدید از مجموعه که فقط برای جذب بازیکنهای غیرژاپنی طراحی شده باشد، پاسخ داد که سازندگان هرگز تمایل ندارند تا از چیزهایی که این مجموعه اصیل را منحصربهفرد کرده است، دوری کنند و وارد مسیری نادرست برای جذب حداکثری بازیکنها شوند.
یوکویاما افزود: «اگر واقعاً میخواستیم یک بازی برای مخاطبان خارجی بسازیم، باید آن را با محوریت شخصیتهای خارجی طراحی میکردیم و داستان آن هم در خارج از ژاپن روایت میشد. اگر این کار را میکردیم، دیگر معنای یاکوزا و مفهوم اصیل سری Like a Dragon در آن دیده نمیشد؛ بنابراین دلیلی برای ساخت این بازی وجود ندارد. ما باید در عوض روی هرچیزی که ما را متمایز کرده است، تمرکز کنیم و آن را به بازیکنهای سراسر جهان نشان دهیم. اگر روزی قرار باشد که دیگر این کار را نکنیم، بهتر است تا تیم را فورا منحل کرده و روی پروژههای کاملا متفاوت کار کنیم.»