نمرههای بازی Metroid Prime 4: Beyond از سایتهای معتبر دنیا
Metroid Prime 4: Beyond پس از سالها انتظار و مسیری پرفرازونشیب در توسعه، سرانجام در مسیر عرضه قرار دارد و توانسته است توجه رسانههای معتبر بازیهای ویدیویی را به خود جلب کند. نسخهای که قرار بوده ادامهای شایسته برای یکی از تأثیرگذارترین سریهای نینتندو باشد، اکنون با مجموعهای از نقدهای تحلیلی از سوی وبسایتهای معتبر منتشر شده است؛ نقدهایی که در مجموع تصویری امیدوارکننده از بازگشت ساموس ارائه میدهند؛ هرچند با اشاره به برخی کاستیها و تصمیمات بحثبرانگیز. بررسی دیدگاه این رسانهها نشان میدهد Metroid Prime 4: Beyond نهتنها تلاش میکند میراث نسخه اصلی را زنده نگه دارد، بلکه با افزودن سیستمهای جدید، ساختارهای متفاوت و پیشرفتهای فنی قابلتوجه، به دنبال تعریف دوباره تجربه Prime در قالبی مدرن است.
Metroid Prime 4: Beyond
- پلتفرمها: نینتندو سوییچ و نینتندو سوییچ ۲
- تاریخ عرضه: ۱۳ آذر ۱۴۰۴ / ۴ دسامبر ۲۰۲۵
- سبک: اکشنماجراجویی / شوتر اولشخص
- توسعهدهنده: رترو استودیوز
- ناشر: نینتندو
پیسیمگ: ۱۰۰ از ۱۰۰
«Metroid Prime 4: Beyond روی نینتندو سوییچ ۲ اثری تماشایی، سرگرمکننده و هیجانانگیز در اکتشاف و پیشروی است؛ بهترین شوتر تکنفره سالهای اخیر و پیروزی دیگری برای یکی از خونسردترین و نمادینترین قهرمانان زن دنیای بازیها.»
نینتندو لایف: ۹۰ از ۱۰۰
«پس از ۱۸ سال انتظار Metroid Prime 4: Beyond موفق میشود همان حس جادوییِ کشف و شگفتی نسخه گیمکیوب را بازآفرینی کند و همزمان سری را به مسیرهایی تازه و پیشبینیناشدنی ببرد. شاید جدا کردن زیستبومهای اصلی و اتصال آنها از طریق یک دنیای باز گسترده روی کاغذ عجیب بهنظر برسد، اما جابهجایی بیوقفه و روانی که Vi-O-La فراهم میکند، اکتشاف را به یکی از لذتبخشترین جنبههای بازی تبدیل کرده است.
این پیشرفتها همراه با جهتگیری هنری خیرهکننده، باسفایتهای جدید و قدرتمند و حضور گروهی از سربازان فدراسیون که برخلاف انتظار شخصیتی جذاب و دوستداشتنی دارند، باعث میشود Metroid Prime 4: Beyond شاید جسورانهترین و پختهترین مترویدی باشد که تاکنون عرضه شده است. بدون تردید این انتظار طولانی ارزشش را داشت. به خانه خوش آمدی ساموس.»
گیماسپات: ۸۰ از ۱۰۰
«Metroid Prime 4: Beyond گاهوبیگاه فرآیند طولانی و دشوار توسعهاش را آشکار میکند. در برخی مقاطع یادآور تجربههایی است که طی یک دهه گذشته آمده و رفتهاند؛ از یک جهان باز خلوت گرفته تا یک شوتر گروهی با همتیمیهای هوش مصنوعی. این عناصر هرچند بهخوبی طراحی شدهاند، اما به سطح مهارت و انسجام بخشهای کلاسیکتر سری - در اکتشاف و روایت - نمیرسند.
با این حال حتی اگر در بخشهایی ناهماهنگ و پرداختنشده بهنظر برسد، بازی در اوج خود همسطح و حتی فراتر از بهترین لحظات تاریخ این مجموعه عمل میکند.»
آیجیان: ۸۰ از ۱۰۰
«برای درک چشماندازی که Metroid Prime 4: Beyond قصد داشت به آن برسد، نیازی به حدسزدن نیست: «ترکیب فرمول تثبیتشده Prime با داستانی شخصیتمحور و یک هاب بزرگ برای اکتشاف.» این جاهطلبی بهطور کامل محقق نشده است. منطقه صحرایی فرسوده و کمرمق بیشتر نقش پُرکننده را دارد و گروه شخصیتها با وجود چند لحظه ماندگار، گاهی بیش از حد پرحرف میشوند. با این حال هیچیک از این ضعفها تجربه را مختل نمیکنند. Metroid Prime 4: Beyond با اوجهایی چشمگیر که تقریبا بهطور کامل از لغزشهایش جدا هستند، بازگشت قدرتمندی به شمار میآید.
بازی اغلب میداند چه زمانی باید ساموس را تنها بگذارد و بخش عمدهای از این ماجراجویی ۱۵ ساعته در تنهاییِ دلنشین و اتمسفریک سپری میشود. این اثر تمام مؤلفههای اساسی یک Prime که هنوز پس از دههها خاص و متمایز هستند را بینقص ارائه میکند؛ یعنی اکتشافی تنیده با تنش در محیطهایی مرموز و وهمآلود، جهانسازی ماهرانه، جهتگیری هنری چشمگیر، پیچشهای تازه بر تواناییهای کلاسیک و عملکرد فنی بیعیب. هرچند برخی عناصر پرداختنشده از انسجام نسخههای پیشین کاستهاند، اما Prime 4 همچنان به قلههایی میرسد که شایسته نام Metroid است.»
گیمزرادار: ۷۰ از ۱۰۰
«Metroid Prime 4: Beyond سرانجام پس از ۱۸ سال انتظار عرضه شد. در بهترین لحظاتش حس میکنید هیچ زمانی نگذشته است و دوباره در فضای غمناک، رازآلود و اکتشافی این شوتر اولشخص غرق میشوید؛ اما در بخشهای متعددی، ویژگیهای جدید و ناپخته مانع میشوند که بازی به یکی از برجستهترین تجربههای ساموس تبدیل شود. نزدیک شدن به عظمت و نرسیدن کامل به آن، گاهی تلخترین حس ممکن است.»
برآیند نقدهای منتشرشده نشان میدهد Metroid Prime 4: Beyond توانسته است بازگشت نسبتا شایستهای برای یکی از مهمترین مجموعههای صنعت بازی باشد. هرچند برخی المانهای تازه مانند ساختار جهان باز یا حضور پررنگ شخصیتهای جانبی با واکنشهای دوگانه روبهرو شدهاند، اما هسته اصلی تجربه یعنی اکتشاف تنشزا، فضاهای مرموز، طراحی هنری چشمگیر و ارائه بینقص تواناییهای ساموس، همچنان در بهترین سطح ممکن قرار دارند.
بازی در لحظات اوج خود به استانداردهای نسخه نخست نزدیک میشود و در مواردی نیز از آن فراتر میرود. با وجود چند ضعف ساختاری، Beyond موفق میشود جایگاه معتبری را در میان آثار شاخص سال به دست آورد و ثابت کند انتظار طولانی طرفداران بیدلیل نبوده است. این نسخه نشاندهنده بلوغ دوباره سری است و میتواند مسیر آینده Metroid Prime را با اطمینان و جسارت تعریف کند.