آمریکا بازی های جی تی ای را مقصر مشکلات اجتماعی خود میداند
به نقل از VGC، دن هاوزر ادعا میکند که موفقیت بازی Grand Theft Auto 3 و دنبالههای بعدی جی تی ای باعث شد دولت آمریکا از این بازیها بهعنوان قربانی مشترک مشکلات اجتماعی استفاده کند. او در گفتوگو با برنامه The Chris Evans Breakfast Show در رادیوی Virgin، جایی که هاوزر، همبنیانگذار سابق راکاستار گیمز دربارهی دوران حضورش در این استودیو صحبت کرد، توضیح داد که تمرکز راکاستار بر ساخت بازیهای مناسب بزرگسالان از نگاه برخی افراد مورد انتقاد قرار گرفته بود.
هاوزر توضیح داد: «این صنعتی بود که همه فکر میکردند برای بچههاست و ما میگفتیم این بازیها برای نوجوانان و بزرگسالان هستند. البته همچنان کودکان هم وجود داشتند، اما ما بازار کودک را هدف نمیگرفتیم. از نظر ما این کار چیز عجیبی نبود، اما برای بعضیها فوقالعاده توهینآمیز بود.»
کریس ایوانز از او پرسید آیا جملهی «موفقیت همه مشکلات را حل میکند» در مورد راکاستار صدق میکند؛ یعنی آیا محبوبیت بازیها باعث شد فشارها برداشته شود؟ اما هاوزر گفت ماجرا دقیقا برعکس بود. او پاسخ داد: «نه، اصلاً همچین چیزی نبود. تجربهی ما این بود که موفقیت باعث شد مشکلات زیادی ایجاد شود. البته ارزشش را داشت، چون سرگرمکننده بود و کاری بود که میخواستیم انجام بدهیم.»
وقتی ایوانز پرسید «چه مشکلاتی؟»، هاوزر گفت: «خب، موفقیت باعث شد دولت آمریکا سراغ ما بیاید. آنها تصمیم گرفته بودند ما تنها کسانی هستیم که در اینترنت چیزهای غیر اخلاقی پخش میکنیم! کاملاً مضحک بود. نزدیک بود شرکت را تعطیل کنند، جریمهی سنگینی شدیم، شرکت برای مدتی مختل شد و بعضی از اعضای تیم استعفا دادند. واقعاً دورهی سختی بود.»
او در ادامه گفت دولت ادعا میکرد این برخورد بهدلیل «مسائل مربوط به عفت عمومی» بوده است. هاوزر با اشاره به اینکه این موج مخالفت «بیشتر توسط دموکراتهای میانهرو هدایت میشد و آنها به یک مقصر رسانهای نیاز داشتند»، ادامه داد: «نمیتوانستند سراغ هالیوود بروند چون از آنها پول زیادی دریافت میکردند و سراغ موسیقی رپ هم نمیتوانستند بروند چون حساسیتهای نژادی داشت. بنابراین رفتند سراغ بازیهای ویدیویی. یک دشمن فرضی ساده که سیستم را هم نمیشناخت.»
ایوانز گفت «پس یک مترسک رسانهای؟ کسی که بتوانند نشان بدهند و بگویند: نگاه کنید، مشکل اینها هستند.» هاوزر جواب داد: «آره، انگار گفتند: بالاخره فهمیدیم مشکل آمریکا چیه؛ این احمقها! و ما همان احمقها بودیم.»
اگرچه هاوزر به طور مشخص اشاره نکرد کدام پرونده باعث شد دولت آمریکا علیه راکاستار و شرکت مادرش Take-Two وارد عمل شود، اما به احتمال زیاد منظورش به ماجرای معروف Hot Coffee در GTA San Andreas است؛ جایی که مادسازها یک مینیگیم حذفشده را در فایلهای بازی کشف کردند.
این مینیگیم در روند عادی بازی قابل دسترسی نبود، اما همین حضور کد باعث شد ESRB درجه بازی را از بالغ (M) به بزرگسالان (AO) تغییر دهد؛ موضوعی که باعث شد بسیاری از خردهفروشان بازی را از فروش خارج کنند. در ادامه کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) یک حکم رسمی با راکاستار و تیک-تو صادر کرد که اگرچه شامل جریمهی نقدی نمیشد، اما شرکت را مجبور به مجموعهای از اقدامات اصلاحی کرد، از جمله ویرایش و عرضهی دوبارهی نسخهی جدید بازی؛ اقدامی که هزینهای حدود ۵۰ میلیون دلار برای آنها داشت.