کارگردان The Outer Worlds 2: هوش مصنوعی نمیتواند روح به بازی ها بدهد
در میان جدیدترین اخبار بازی و به نقل از گیمزرادار، استودیوی Obsidian Entertainment که با آثار برجستهای چون بازی Fallout: New Vegas، بازی Star Wars: KOTOR 2 و بازی Pillars of Eternity شناخته میشود، همچنان اعتقاد دارد که بخشهای کلیدی هویت خود را نباید به هوش مصنوعی واگذار کند. حداقل این چیزی است که برندون ادلر، کارگردان بازی The Outer Worlds 2 در گفتوگو با پادکست My Perfect Console مطرح کرده است.
ادلر میگوید یکی از مهمترین نکاتی که هنگام کارگردانی دنبالهی طنزآمیز Outer Worlds به آن رسیده، این است که «آبسیدین هرگز نباید چیزهایی را که در آن بینظیر است برونسپاری کند؛ چیزهایی مثل طراحی مأموریتها، شخصیتپردازی و روایت. اینها باید همیشه در داخل استودیو بمانند.» او همین نگاه را به استفاده از هوش مصنوعی هم تعمیم میدهد: «چیزهایی را که در آن بهترین هستید، به AI نمیسپارید.»
به گفتهی او، هیچ دستور از بالایی دربارهی استفاده یا عدم استفاده از هوش مصنوعی در استودیو وجود ندارد؛ موضوعی که با صحبتهای اخیر فیل اسپنسر هم همراستا است. نه ممنوعیت کامل و نه اجبار به استفاده وجود دارد. بااینحال ادلر تأکید میکند که تیم «به هیچوجه از AI برای تولید محتوا استفاده نمیکند» و چنین چیزی «اصلاً روی میز نیست».
ادلر برای مثال شخصی توضیح میدهد که او تنها برای جمعبندی نشستها یا پیدا کردن منابع مطالعه از هوش مصنوعی کمک میگیرد؛ و بهنظر میرسد استفاده از AI در آبسیدین عمدتاً به همین موارد کاربردی محدود میشود. او میگوید: «وقتی پای روایت و شخصیتها وسط است، شما باید عنصر انسانی و داستانگویی مورد نظرتان را وارد کار کنید. اگر این مسیر را ادامه بدهیم، مشکلی پیش نمیآید.»
ادلر در ادامه و در پاسخ به سؤال دربارهی خطر تهدید شدن بازیهای تکنفرهی داستانمحور توسط فناوریهای جدید، امیدوار است چنین اتفاقی نیفتد: «ما در آبسیدین به داستانگویی، شخصیتها و جهانسازیمان افتخار میکنیم. واقعاً حیف خواهد بود اگر اینها از بین برود.»
در حاشیه این گفتوگو، ادلر نظر جالبی هم دربارهی Chrono Trigger مطرح میکند؛ او معتقد است این بازی «بهترین JRPG تاریخ است و فاصلهاش با بقیه حتی نزدیک هم نیست» و تأکید میکند که این بازی کلاسیک به اندازهی کافی برای یکی از معدود بازیهایی که «نیازی به لولگیری خستهکننده ندارند»، تحسین نشده است.