موفقیت Clair Obscur: Expedition 33 حتی سازندهها را شگفتزده کرده است!
Clair Obscur: Expedition 33 در مدت کوتاهی پس از انتشار به یکی از پدیدههای سال تبدیل شد؛ اثری که تاکنون بیش از ۵ میلیون نسخه فروخته و در جوایز Golden Joystick عملکردی خیرهکننده داشت. این بازی با کسب هفت جایزه، رکورد Baldur’s Gate 3 در سال ۲۰۲۳ را تکرار کرد.
بااینحال، گیوم بروش، کارگردان بازی، در گفتوگویی تازه با Radio Times Gaming و به گزارش پیسی گیمر، اعتراف کرده که تیم سازنده هرگز چنین موفقیتی را پیشبینی نمیکرده است. بروش میگوید:
«فکر میکنم مردم متوجه نیستند که حالا بازی بزرگ شده، اما قبل از انتشار قرار نبود بزرگ باشد. تنها حسی که داشتیم این بود که: بازی باحاله؛ قرار نیست بزرگ باشه، فقط باحاله. چیزی که الان داره اتفاق میافته… راستش هیچکس درست نمیفهمه چه خبره.»
او همان حس را روی صحنه مراسم هم بیان کرده بود؛ وقتی Sandfall Interactive جایزه بازی سال را در Golden Joystick دریافت کرد و او در لحظهای صادقانه گفت:
«باورم نمیشه چه اتفاقی داره میوفته!»
بروش در توضیح این احساس افزود:
«خیلی حس عجیبیه وقتی همه وجودت رو در قالب یک بازی به دنیا عرضه میکنی و دنیا اون رو با این همه عشق پس میده. این حجم از عشق و حمایت بازیکنها… فوقالعادهست و توضیحدادنش واقعاً سخته.»
بن استار، صداپیشه Verso، نیز حرف او را تأیید کرده و معتقد است مردم خیلی زود فراموش میکنند این بازی «یک پروژه کوچک» بوده است:
«هیچوقت قرار نبود اینقدر بزرگ بشه. اما تبدیل شده به یک لحظه فرهنگی، یک پدیده. چون راستگوئه… بازی خیلی صادقه و مردم واقعاً باهاش ارتباط گرفتن.»
او با خنده اضافه کرد:
«هیچکس انتظار این اعداد و ارقام رو نداشت. داریم به هم پیام میدیم و میگیم: خب این دیگه خندهداره. یکی این شوخی رو تموم کنه! ولی خب… خیلی حال میده.»
Expedition 33 شاید در ابتدا یک «بازی کوچک» بود، اما اکنون در مسیر تبدیلشدن به یکی از مهمترین آثار سال قرار دارد. پس از درخشش در Golden Joystick، این بازی با بیشترین تعداد نامزدی در تاریخ The Game Awards وارد مراسم ۲۰۲۵ شده است.
جوایز گیم اواردز ۲۰۲۵ در تاریخ ۲۰ آذر برگزار میشود و باید دید این پدیده غیرمنتظره تا کجا پیش خواهد رفت.