کاربران گیم پس عاشق بازی کردن در سرویس ابری ایکس باکس هستند
در میان جدیدترین اخبار بازی و به نقل از Wccftech، مایکروسافت امروز اعلام کرد سرویس Xbox Cloud Gaming از اوایل ماه جاری در هند، یکی از سریعترین بازارهای روبهرشد بازی در جهان با بیش از ۵۰۰ میلیون گیمر در سال ۲۰۲۵ راهاندازی شده است. با این توسعه، سرویس استریم ابری مایکروسافت اکنون در ۲۹ کشور ازجمله ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، کرهجنوبی، استرالیا، ایتالیا، برزیل، مکزیک و غیره در دسترس قرار دارد.
مایکروسافت طی ماههای اخیر ظرفیت سرورهای خود در آرژانتین و برزیل را نیز افزایش داده تا زمان انتظار کاهش یابد و کیفیت تجربه کاربران بهبود پیدا کند؛ اقدامی که در پی رشد «دو رقمی» زمان بازی و تعداد کاربران فعال در این کشورهای آمریکای لاتین انجام شد. به گفته مایکروسافت، مجموع ساعات بازی ابری کاربران گیم پس نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش یافته است. حتی کاربران کنسول نیز استقبال بیشتری نشان دادهاند و ۴۵ درصد زمان بیشتری از طریق استریم ابری روی کنسولهای خود بازی میکنند؛ این رقم در سایر دستگاهها ۲۴ درصد رشد داشته است.
مایکروسافت اخیراً گزینههای بیشتری برای تجربه بازی ابری از جمله اپ ایکس باکس روی تلویزیونهای LG و دستگاههای Amazon Fire TV، پیسی، کنسول، موبایل، تبلت و حتی هدستهای واقعیت مجازی مثل Meta Quest ارائه داده است. این شرکت همچنین اعلام کرده است که بهزودی امکان بازی ابری در خودروها نیز فراهم میشود، هرچند انتظار میرود استفاده در این محیط محدود باشد.
یکی از معدود نکات مثبت تغییرات اخیر و بحثبرانگیز در ایکس باکس گیم پس این است که درحالیکه پیشتر Xbox Cloud Gaming تنها در سطح آلتیمیت عرضه میشد، حالا چندین پلن گیم پس به این سرویس دسترسی میدهند. همچنین کتابخانهی بازیهای قابل استریم گستردهتر شده و اکنون صدها بازی از طریق گیم پس و بیش از هزار بازی از طریق قابلیت Stream your own game قابل تجربه هستند؛ عناوین جدید نیز بهطور منظم به سرویس اضافه میشوند.
بااینحال انتقادها نسبت به کیفیت فناوری xCloud همچنان پابرجا است؛ فناوریای که پایهی XCG را تشکیل میدهد و باوجود بهبودهایی مثل پشتیبانی از رزولوشن 1440p در برخی بازیها، هنوز در سطح GeForce NOW انویدیا ظاهر نمیشود. در نهایت، شایعهای اخیر ادعا میکند که مایکروسافت ممکن است در آینده نسخه رایگان (اما با تبلیغات) از ایکس باکس کلاد گیمینگ ارائه دهد؛ اقدامی که در صورت عملیشدن میتواند این سرویس را به یکی از گزینههای بسیار جذاب و در دسترس برای کاربران تبدیل کند.