Dispatch بهترین بازی سال کارگردان ویچر ۳ است؛ هوش مصنوعی نمیتوانست آن را بسازد!
به نقل از اینسایدرگیمینگ، بازی Dispatch بیشک یکی از بزرگترین پدیدههای سال ۲۰۲۵ بوده است. استودیوی AdHoc که از اعضای سابق Telltale Games تشکیل شده است، توانسته اثری قصهمحور خلق کند که حتی کنراد توماشکیویچ، کارگردان The Witcher 3 و Cyberpunk 2077، آن را بازی سال خود نامیده است.
اما فراتر از این تحسین، کنراد توماشکیویچ در گفتوگویی با یوروگیمر توضیح داده چرا باور دارد یک بازی مانند Dispatch بههیچوجه نمیتواند تنها با هوش مصنوعی ساخته شود. کارگردان افسانهای CD Projekt Red در صحبتهایش گفت:
«فکر میکنم هوش مصنوعی باید به انسانها کمک کند، نه اینکه جایگزینشان شود. صادقانه بگویم ترجیح میدهم کارها را بهصورت خودکار با ابزارهای خودمان انجام دهیم نه با AI و از نیروی انسانی برای سنجیدن این استفاده کنیم که آیا بازی خوب است یا نه. اینکه گیمپلی حس درستی دارد؟ داستان و دیالوگها احساس برمیانگیزند؟ اینجاست که مهارت خلاقها باید بهکار گرفته شود.»
او تأکید میکند که کاملاً مخالف هوش مصنوعی نیست اما آن را ابزاری برای تکامل کار انسانها میداند، نه جایگزین کردن آنها: «باور ندارم که هوش مصنوعی جایگزین افراد خلاق شود. میتواند کمک کند، اما جای آنها را نمیگیرد. فکر نمیکنم بازیای که فقط با AI ساخته شده باشد، روح داشته باشد. واقعاً باور ندارم.»
توماشکیویچ درباره دلیل انتخاب Dispatch بهعنوان بازی سال خود میگوید: «بهتازگی Dispatch را تمام کردم؛ این بازی سال من است. عاشقش شدم و باور ندارم که هوش مصنوعی بتواند چنین چیزی خلق کند. این کار ممکن نیست. شما به انسانهایی نیاز دارید که احساس کنند، شور خلاقانه داشته باشند، بخواهند چیزی را ثابت کنند و یک داستان خاص را با لحظههای احساسی دقیق روایت کنند. ماشین هرگز ما را آنقدر عمیق درک نمیکند.»
بحث نقش هوش مصنوعی در صنعت بازی همچنان داغ است. درحالیکه اخیراً فاش شد دن هاوسر، یکی از بنیانگذاران راکاستار، در پروژه جدیدش از AI بهره میبرد، او نیز گفته بود هوش مصنوعی «همهچیز نیست». فراتر از مباحث AI، دیدن موفقیت گسترده Dispatch برای طرفداران بازیهای داستانمحور دلگرمکننده است. طبق گزارشها بازی در کمتر از یک ماه، دو میلیون نسخه فروش داشته و در مراسم The Game Awards 2025 نامزد بهترین بازی مستقل تازهوارد شده است.