کارگردان بازی Persona از آغاز دوران جدید JRPG و تغییرات بنیادین این سبک میگوید
بر اساس آخرین بازی و به نقل از رسانه kotaku، کاتسورا هاشینو، کارگردان خلاق و شناختهشدهای که ساخت آثاری همچون بازی Metaphor: ReFantazio و بازی Persona 5 را در کارنامه دارد، بهتازگی در جریان رویداد جی-استار ۲۰۲۵ در کره جنوبی سخنرانی کرده است. او در این نشست که با عنوان «وقتی تجربه به خاطره تبدیل میشود» برگزار شد، دیدگاههای خود را درباره تکامل سبک JRPG و آیندهی آن مطرح کرد. هاشینو بر این باور است که این ژانر محبوب در طول تاریخ سه دوره اصلی را تجربه کرده است.
طبق دستهبندی هاشینو، دوره «JRPG 1.0» شامل آثار کلاسیک و اورجینال این سبک میشود؛ دورهای که از زمان کنسول NES آغاز شده و حداقل تا دوران کنسول پلی استیشن ۲ ادامه داشته است. سپس نوبت به «JRPG 2.0» میرسد که به عصر مدرن این ژانر اشاره دارد. اگرچه مرزهای این دوره دقیقاً مشخص نیست، اما میتوان آن را از زمان عرضه بازی Persona 4 تا انتشار اخیر بازی Metaphor: ReFantazio در نظر گرفت. هاشینو این دوره را به دلیل واکنشگرایی بیشتر بازیها نسبت به رفتار بازیکن و کیفیت بالاتر آنها، متمایز میداند.
اما مهمترین بخش صحبتهای این کارگردان که هیجان زیادی را ایجاد کرده، اشاره به «JRPG 3.0» است؛ نسل بعدی بازیهای نقشآفرینی که هنوز تعریف دقیقی برای آنها وجود ندارد. هاشینو درباره چگونگی حفظ تازگی و جذابیت این سبک در آینده میگوید: «این بازیها ابعاد وسیعتری خواهند داشت و ساختار و نحوه ارائه ژانر را در سطحی بنیادین تغییر خواهند داد.» این صحبتها نشان میدهد که استودیو پی-استودیو و شرکت اتلوس احتمالاً برنامههای جاهطلبانهای برای آینده دارند.
در حالی که برخی نگران افول بازیهای نوبتی بودند، انتشار بازی Clair Obscur: Expedition 33 در سال جاری مانند جرقهای بود که نشان داد این سبک هنوز پتانسیل بالایی دارد. با این حال، به نظر میرسد هاشینو تنها به حفظ وضعیت موجود راضی نیست و قصد دارد با پروژههای احتمالی آینده، از جمله بازی پرسونا ۶، نوآوریهای ساختارشکنانهای را ارائه دهد.