مدیر سابق ایکس باکس پیشنهاد جذابی برای ولو دارد
به نقل از گیمینگبولت، ولو اعلام کرده است قصد دارد قیمت استیم ماشین را با شرایط فعلی بازار پیسی هماهنگ کند و هنوز روشن نیست این تصمیم چه پیامدی خواهد داشت. با این حال مایک یبارا، مدیر پیشین ایکس باکس و رئیس سابق بلیزارد معتقد است که بهترین مسیر برای گسترش این اکوسیستم، بازتر شدن SteamOS و در اختیار گذاشتن آن برای شرکتهای دیگر است. او به وسیله پستی در شبکههای اجتماعی نوشت که فراگیر شدن SteamOS زمانی محقق میشود که سازندگان بیشتری بتوانند این سیستمعامل را بهصورت پیشفرض روی سختافزارهایشان عرضه کنند.
مایک یبارا در ادامه خطاب به ولو نوشت: «لطفا اجازه دهید شرکتهای ثالث از SteamOS استفاده کنند و دستگاههای گیمینگ را با پیکربندیهای متنوع بسازند. SteamOS رشد میکند و درآمد فروشگاه شما هم بیشتر میشود.» او همچنین اضافه کرد که چنین رویکردی حتی برای ایکس باکس هم میتواند گزینهای هوشمندانهتر باشد؛ بهجای اینکه خود را صرفا به ویندوز محدود نگه دارد.
او توضیح داد: «راستی، ایکس باکس باید دقیقا همین مسیر را دنبال کند؛ اما احتمالا مجبور میشوند ویندوز را همراه با ویژگیهای هوش مصنوعی، کوپایلوت، تیمز و قابلیتهای دیگر عرضه کنند. اگر ایکس باکس SteamOS را روی سختافزار جدیدش بپذیرد، نتیجه فوقالعادهای خواهد داشت.»
با وجود این پیشنهادها باید در نظر داشت که SteamOS بهدلیل مبتنی بودن بر لینوکس، از پایه ساختاری باز دارد. نسخه فعلی آن نیز تا حد قابلتوجهای انعطافپذیر است؛ بهطوری که برخی کاربران توانستهاند نسخه ریکاوری SteamOS مخصوص استیم دک را روی سیستمهای دسکتاپ مجهز به سختافزار AMD اجرا کنند. با این حال این سیستمعامل هنوز بهطور رسمی و عمومی عرضه نشده و بیشتر محدود به دستگاههایی مانند استیمدک و Lenovo Legion Go S باقی مانده است.
احتمالا دلیل این محدودیت ملاحظات فنی است؛ چرا که سیستمعامل SteamOS برای اجرا روی مجموعه گستردهای از سختافزارها نیازمند پشتیبانی درایورهای متعدد و متنوع است. در حال حاضر تمرکز اصلی ولو روی محصولات خودش از جمله کنسول استیم دک، استیم ماشین و هدست استیم فریم است و این شرکت در همکاری با AMD روی توسعه درایورهای مورد نیاز کار میکند.
به نظر میرسد ولو تمایل دارد SteamOS را برای تولیدکنندگان بیشتری در دسترس قرار دهد؛ اما بهتنهایی توان پشتیبانی از چنین گسترهای از پیکربندیهای سختافزاری را ندارد. همزمان با ادامه این بحثها، یوست فن درونن، استاد کسبوکار دانشگاه نیویورک و تحلیلگر صنعت بازی، ظهور استیم ماشین را بدترین کابوس مایکروسافت توصیف میکند. او میگوید: «استیم ماشین در واقع یکی از نگرانیهای بزرگ مایکروسافت را به یک محصول واقعی تبدیل کرده است. این دستگاه، مایکروسافت را به مسیری سوق میدهد که پیش از این نیز در آن قدم گذاشته بود؛ مسیری که در آن سرویسهایی مثل گیم پس و دسترسی ابری نقش مهمتری نسبت به کنسولهای سنتی ایفا میکنند.»
بر اساس برنامهریزی فعلی، استیم ماشین قرار است اوایل سال ۲۰۲۶ همراه با نسخه جدید استیم کنترلر و هدست واقعیت مجازی استیم فریم راهی بازار شود. نظر شما در اینباره چیست؟