یوبیسافت با پروژه هوش مصنوعی جدیدش بهدنبال تحول بزرگ در بازی ها است
به نقل از اینسایدرگیمینگ، براساس اطلاعات منتشرشده در وبلاگ رسمی یوبیسافت، Teammates یک تجربه در حال توسعه است که فعلاً در قالب یک بازی شوتر اولشخص معرفی شده است. در این پروژه بازیکن بههمراه دو NPC هوش مصنوعی راهی پایگاه دشمن میشود تا پنج عضو مقاومت را نجات دهد.
یکی از قابلیتهای کلیدی بازی، حضور جاسپر است؛ یک دستیار صوتی مجهز به AI که میتواند نکات گیمپلی، راهنمای داستانی و حتی تنظیمات بازی را صرفاً با یک فرمان گفتاری مدیریت کند. در کنار جاسپر، دو همتیمی هوش مصنوعی دیگر با نامهای پابلو و سوفیا حضور دارند. بازیکن میتواند از طریق فرمانهای صوتی به آنها دستور دهد که کجا بروند، به چه هدفی شلیک کنند و حتی جهتگیری روایی مراحل را تغییر دهند.
ویرجینی ماسر، کارگردان روایت پروژه، درباره این تعامل میگوید: «امید داریم بازیکنان احساس کنند خودشان داستان را شکل میدهند، نه اینکه فقط دنبال آن باشند. وقتی با شخصیت سوفیا صحبت میکنم، او به حرفها واکنش نشان میدهد و همین باعث میشود تجربهام شخصیسازی شود. این برای ما یک جهش واقعی است.»
یوبیسافت اعلام کرده است که Teammates فعلاً در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد و برنامهای برای عرضه عمومی یا نسخه قابل بازی برای کاربران وجود ندارد. یک ویدیوی توضیحی بهزودی منتشر خواهد شد، اما تاریخ آن مشخص نیست.
طبق اعلام شرکت، چند تست محدود در اوایل سال انجام شده و تستهای بعدی نیز در آینده ادامه خواهند یافت. با وجود تأکید مکرر تیم توسعه بر نقش «خلاقیت انسانی»، استفاده گسترده از هوش مصنوعی و چتباتها در پروژه همچنان پرسشهایی را درباره میزان اتکای واقعی بر توسعهدهندگان انسانی ایجاد کرده است.
نکته جالب اینجا است که مدت کوتاهی پیش، وبسایت InsiderGaming گزارشی از یک پروژه چندنفره شوتر به نام Project Scout منتشر کرد. شباهتهای بصری و رابط کاربری بین تصاویر لو رفته و پروژه Teammates باعث شده برخی تصور کنند این تجربه هوش مصنوعی ممکن است بنیان همان بازی باشد. اگر Project Scout به مرحله تولید برسد، شاید بازیکنان در کنار NPCهای هوش مصنوعی «قابلبرنامهریزی» نه دوستان واقعیشان بجنگند.