یوبیسافت: آینده بازیهای تکنفره تحت تأثیر آثار لایو سرویس قرار گرفته است
شعبه بریتانیای شرکت یوبیسافت بهتازگی اسنادی را منتشر کرده است که در آن به تحلیل «تحولات آینده» این کمپانی و وضعیت کنونی صنعت بازی میپردازد. به نقل از رسانه اینسایدر گیمینگ، این گزارش تصویری از تغییرات بنیادی در الگوی مصرف بازیکنان ارائه میدهد و نشان میدهد که آینده بازیهای تکنفره تحتتأثیر سرویسهای اشتراکی و عناوین لایو سرویس قرار گرفته است.
نمایندگان یوبیسافت در این گزارش بهصراحت اعلام کردهاند که «مصرفکنندگان، بازیهای کمتری را تجربه میکنند» اما در مقابل، «مدتزمان بیشتری» را به تجربه همان آثار اختصاص میدهند. این تغییر رفتار به این معنا است که بازیهای جدید و تکنفره برای رقابت و دستیابی به آمار فروشی که در گذشته کسب میکردند، اکنون با مشکلات زیادی دستوپنجه نرم میکنند.
در این گزارش که در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۴ (۱۳ نوامبر ۲۰۲۵) در بریتانیا ثبت شده، یوبیسافت نارضایتی خود را از روندهای فعلی بازار ابراز کرده است. طبق تحلیل این شرکت، مدل سنتی «بازی کامل» که شامل فروش یک اثر با قیمت ۵۰ تا ۶۰ پوند به عنوان یک خرید یکبار مصرف بود، روزبهروز کمرنگتر میشود. در عوض، سرویسهای اشتراکیِ چندبازی، آثار لایو سرویسِ طولانیمدت، بازیهای رایگان و سرویسهای استریم ابری، روشهای جدید و جذابی را برای دسترسی به محتوا در اختیار کاربران قرار دادهاند.
یوبیسافت معتقد است که به دلیل این تغییرات، به جز چند استثنای خاص، بسیاری از بازیهای جدید برای متمایز شدن در بازار تلاش میکنند اما موفقیت آنها تضمین شده نیست. این شرکت همچنین اشاره کرده است که بازار بازیها بیثباتتر شده و پیشبینی موفقیت هر اثر خاص دشوارتر از قبل است؛ موضوعی که باعث شده است تا یوبیسافت پیشبینی کند در ماههای پیشرو با کاهش درآمد مواجه شود.
بازیکنان امروزی بیش از پیش به بازیهای لایو سرویس علاقه نشان میدهند و گاهی برای سالها خود را با یک بازی سرگرم میکنند. آثاری مانند فورتنایت ساختار تجاری صنعت را تغییر دادهاند و بسیاری از بازیهای دیگر نیز از این الگو پیروی میکنند. علاوه بر این، بازیهای رایگان و سرویسهای اشتراکی در مقایسه با خرید چندین بازی کامل با قیمتهای بالا در طول سال، گزینه اقتصادیتری برای بسیاری از گیمرها محسوب میشوند.
نکته قابل تأمل اینجا است که اگرچه یوبیسافت مالکیت یکی از موفقترین و قدیمیترین بازیهای لایو سرویس یعنی Rainbow Six Siege که از جمله محبوب ترین بازی های کامپیوتری محسوب میشود را در اختیار دارد، به نظر میرسد استراتژی کلی این شرکت همچنان بر روشهای قدیمیِ انتشار بازیهای تکنفره به همراه بستههای الحاقی استوار است. این در حالی است که استودیوهای دیگری مانند Embark Studios با بازی بسیار موفق ARC Raiders، مسیر متفاوتی را با تمرکز بر ساختار لایو سرویس در پیش گرفتهاند.