سونی استراتژی انتشار انحصاریهایش روی کامپیوتر را تغییر خواهد داد؟
درحالیکه بسیاری تصور میکنند دوران بازیهای انحصاری تقریباً به پایان رسیده است، شرکتهای نینتندو و سونی هنوز روی این استراتژی پافشاری دارند. از طرفی شرکت ولو اخیرا از یک سختافزار کاملا جدید بهنام Steam Machine رونمایی کرد که در واقع یک کامپیوتر قدرتمند بوده و با قصد رقابت با کنسولهای خانگی وارد بازار محصولات AAA خواهد شد.
علاوهبراین شایعات ادعا دارند که کنسول نسل بعدی ایکس باکس هم یک کامپیوتر بسیار پیشرفته و شخصیسازی شده خواهد بود که به بازیکنها امکان تجربه بازیهای تمام ناشران را میدهد و آنها را از خرید کنسولهای دیگر بینیاز خواهد کرد. حال به نظر میرسد که این افزایش رقابت باعث شده تا سونی درباره استراتژی عرضه بازیهای انحصاری بزرگ پلی استیشن برای پلتفرم کامپیوتر تجدیدنظر کند.
بااینکه بسیاری جنگ کنسولی میان ایکس باکس و پلی استیشن را تمام شده میدانند، اما ورود غافلگیرکننده ولو به جمع رقبا میتواند اوضاع را تغییر دهد. اگرچه ایکس باکس از رقابت کنسولی با پلی استیشن کنار کشیده است، اما بازیکنها با ورود استیم ماشین درباره ارزش خرید دیگر کنسولها و بهصرفه بودن آنها در آینده به تردید افتادهاند؛ زیرا پلتفرم کامپیوتر به میزبان تمام بازیهای ایکس باکس، پلی استیشن و دیگر ناشران تبدیل شده است.
به نقل از Tech4Gamers، جز کوردن در جدیدترین گزارش خود ادعا کرد که بهطور اتفاقی از خبر عقبنشینی پلی استیشن از استراتژی عرضه بازیهای انحصاری خود برای کامپیوترها مطلع شده است. بهنظر میرسد که این عقبنشینی عمدتا درباره شیوه انتشار بازیهای تکنفره و داستانی رخ میدهد و بازیهای چندنفره و لایو سرویس پلی استیشن نظیر Marathon همچنان بهطور همزمان با پلی استیشن برای کامپیوتر نیز عرضه خواهند شد.
احتمالا بازیهای تکنفره و داستانی بزرگ پلی استیشن برای کامپیوترها عرضه نشوند یا انتشار پورت آنها به چند سال بعد موکول شود. بازی Marvel’s Spider-Man 2 کمی بیش از یک سال پس از انتشار برای پلی استیشن ۵، در دسترس کاربران کامپیوتر قرار گرفت. این اتفاق برای بازی Stellar Blade از بازی های پلی استیشن ۵ هم رخ داد. این استراتژی کمتر شدن فاصله انتشار دو پورت در حالی ایجاد شد که بازی God of War سال ۲۰۱۸ پس از سه سال برای کامپیوترها منتشر شده بود.
علاوهبراین بهنظر میرسد که درآمد فروش انحصاریهای پلی استیشن روی کامپیوتر به سودآوری قابلتوجهی منجر نمیشود. از طرفی مشکلاتی نظیر محدودیتهای منطقهای و انتشار پورتهای کامپیوتر پس از چند سال نیز باعث افت درآمدزایی شدهاند. باتوجهبه این موارد، عقبنشینی و بازنگری سونی در استراتژی عرضه انحصاریهای پلی استیشن برای کامپیوتر منطقی به نظر میرسد.