چرا راک استار نگران تأخیر GTA 6 نیست؟
با تأخیر جدیدی که در عرضه Grand Theft Auto 6 بهوجود آمد، این بازی ۱۳ سال پس از بازی GTA 5 روانه بازار خواهد شد؛ فاصلهای که برای یک مجموعه موفق تقریبا بیسابقه است و هیچ توسعهدهنده دیگری توان تکرارش را ندارد. اما چرا راکاستار میتواند این بازه طولانی را برای توسعه یک بازی تحمل کند؛ درحالیکه اکثر استودیوهای بازیسازی زیر فشار چرخه تولید سریع له میشوند؟
دیوید کول، رئیس مؤسسه DFC Intelligence گفت که جواب فقط «پول بینهایت راکلستار گیمز» نیست؛ هرچند فروش دیوانهوار GTA 5 قطعا چنین امکانی را فراهم کرده است. او اعتقاد دارد که چرخه توسعه طولانی GTA 6 ضروری بود تا این بازی پس از عرضه نیز در مرکز توجه باقی بماند: «سرمایهگذاران از زمان GTA 3 این مجموعه را زیر نظر دارند. جی تی ای مثل هیچ مجموعه دیگری نیست. راکاستار هر وقت بخواهد بازی میسازد؛ امتیازی که بسیاری از استودیوها فقط آرزویش را دارند.»
راکاستار این جایگاه را با ترکیبی از ایدههایی که هیچکس سراغشان نرفته بود، مکانیکهایی که کسی به فکر ترکیبشان نیفتاده بود و سطحی از جزئیات که در زمان خودش بیسابقه بود، بهدست آورد. رقابت با جی تی ای آنقدر سخت بود که بسیاری از استودیوها عطایش را به لقایش بخشیدند. بااینحال حتی راکستار گیمز هم در گذشته با فشار سرمایهگذاران روبهرو بود، اما موفقیت Grand Theft Auto 5 این فشارها را کم کرد و به راکاستار اجازه داد تا با فراغ بال روی بازی GTA 6 کار کند.
جیتیای ۶، انفجاری در مدار سرگرمی
شان لیدن میگوید که جی تی ای ۶ هنگام عرضه همه را تحتتأثیر قرار میدهد، اما انتظارات افراطی میتواند خودش را به دردسر بیندازد
شان لیدن، رئیس سابق پلیاستیش، در گفتوگو با Polygon گفت: «ما میدانیم که وقتی GTA 6 منتشر شود، موجی ایجاد خواهد کرد که همهچیز را تا ۶ هفته قبل و بعد از عرضه تحتتأثیر قرار میدهد. اما گاهی این انتظار بیشازحد، بهجای انگیزه، به باری سنگین تبدیل میشود.»
انتظاری که امروز از جیتیای ۶ وجود دارد با سال ۲۰۱۳ قابل مقایسه نیست. دیوید کول میگوید که فاصله طولانی میان نسخهها باعث میشود که GTA خاص بماند و همین به بازیهای مجموعه جذابیتی میدهد که باعث جلب توجه مخاطبان در زمان رونماییهای تازه میشود. او اضافه کرد که جیتیای به تجربهای بدل شده است که «هر گیمری باید حداقل یکبار امتحان کند.» حتی نوجوانانی که تازه اجازه تجربه بازی را پیدا میکنند، مستقیم بهسراغ GTA میروند چون سالها دربارهاش شنیدهاند.
آیا GTA 6 میتواند موفقیت افسانهای GTA 5 را تکرار کند؟
اما آیا GTA 6 میتواند موفقیت چشمگیر GTA 5 را تکرار کند؟ دیوید کول میگوید که احتمالا خیر. او معتقد است که GTA 6 بهطور قطع بزرگترین محصول سرگرمی تاریخ خواهد بود، اما سؤال اصلی این است که آیا میتواند مثل بازی جی تی ای ۵ تا ۱۰ سال بعد هم مخاطب داشته باشد؟
راکاستار باتوجهبه رقابت شدید بازیهای لایو-سرویس احتمالا تمرکز خود را روی GTA Online خواهد گذاشت؛ جاییکه با بهروزرسانیهای منظم مخاطبان را حفظ میکند. شاید بخش تکنفره محتوای داستانی کوچکی دریافت کند، اما هدف اصلی، جذب بازیکنها به بخش آنلاین خواهد بود.
جیتیای آنلاین در ابتدا با مشکلات فنی زیادی عرضه شد، اما گیمرها حاضر بودند که صبر کنند. حالا هم راکاستار میداند که باید GTA 6 را در حالتی نزدیک به بینقص عرضه کند تا بتواند مخاطب را درگیر نگه دارد. دیوید کول در پایان گفت: «این چرخه توسعه طولانی درواقع تضمینی است برای اینکه جیتیای 6 با تمام قوا وارد میدان شود و بتواند بازیکنها را برای مدت طولانی درگیر نگه دارد.»