جی تی ای ۶ نمی‌تواند صنعت بازی را از بحران نجات دهد

شنبه 24 آبان 1404 - 08:00
مطالعه 2 دقیقه
جیسون با سلاح سوار موتور در بازی GTA 6
شاید جی‌تی‌ای ۶ بزرگ‌ترین بازی تاریخ باشد، اما ناجی صنعت بازی‌های ویدیویی نیست.
تبلیغات

در‌حالی‌که بسیاری از فعالان صنعت بازی‌ چشم‌انتظار عرضه جی‌تی‌ای ۶ هستند و این بازی را نقطه عطفی برای بازگشت رونق به بازار می‌دانند، برخی کارشناسان معتقدند که نباید انتظار معجزه داشت. یوست فن درونن، استاد دانشگاه NYU Stern و تحلیل‌گر صنعت بازی می‌گوید که GTA 6 عرضه‌ای عظیم خواهد داشت، اما نمی‌تواند مشکلات ساختاری و بحران‌های پنهان صنعت را حل کند.

یوست فن درونن در گفت‌وگو با رسانه آی‌جی‌ان هشدار داد: «پس از اوج، دوران رکود آغاز می‌شود. بسیاری از افراد با خوش‌بینی منتظر فرا رسیدن این لحظه مهم هستند، اما این تصور که یک بازی بتواند مسیر کل صنعت بازی را تغییر دهد، ساده‌لوحانه است. چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»

طبق برآوردها، بازی GTA 6 در سال اول عرضه می‌تواند به فروش ۴۰ میلیون نسخه و درآمدی بالغ بر ۳ میلیارد دلار برسد. اما یوست فن درونن اعتقاد دارد که پس از این موفقیت اولیه، دوره‌ای از «واقع‌گرایی» فرا خواهد رسید؛ به‌ویژه اگر بازی مشابهی در آینده نزدیک عرضه نشود، سرمایه‌گذاران احتمالا سرمایه خود را به حوزه‌های دیگر منتقل کنند که باعث کاهش ارزش کلی صنعت بازی می‌شود.

صنعت بازی‌های ویدیویی در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است؛ از موج تعدیل نیروهای گسترده گرفته تا افزایش قیمت‌ها و لغو پروژه‌های متعدد. بسیاری از چهره‌های باسابقه مثل شان لیدن هشدار می‌دهند که وضعیت فعلی تولید بازی‌های AAA دیگر پایدار نیست.

الکس هاچینسون، کارگردان Assassin’s Creed III، در سال ۲۰۱۲ گفته بود که تمرکز بیش‌ازحد روی بازی‌های AAA نوعی «رشد سرطانی» است و پیش‌بینی کرده بود که این رویکرد در نهایت منقرض خواهد شد: «فکر می‌کنم بازی‌های AAA در آینده چیزی شبیه آخرین دایناسورها خواهند بود.»

بازی GTA 6 اخیرا با تأخیر دیگری مواجه شد. اکنون این بازی به‌جای ۵ خرداد ۱۴۰۵ (۲۶ مه ۲۰۲۶) در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۵ (۱۹ نوامبر ۲۰۲۶) عرضه می‌شود. راک‌استار گیمز اعلام کرد که این زمان اضافه صرف پرداختن بیشتر به جزئیات و ارتقا کیفیت نهایی جدیدترین نسخه جی تی ای خواهد شد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات