کارمندان اخراجی GTA 6 تسلیم نمیشوند؛ تظاهرات علیه راک استار
هفته گذشته، خبر تأخیر GTA 6 تا ماه نوامبر سال آینده میلادی منتشر شد، اما این تنها خبر مهم مرتبط با این بازی نبود. استودیو راکاستار، دهها نفر از کارمندان خود را به دلیل «سوء رفتار فاحش» که شامل افشای اسرار شرکت در فضای عمومی بود، اخراج کرد. به نقل از رسانه kotaku، اکنون این توسعهدهندگان در حال سازماندهی اعتراضات حضوری هستند و در صورتی که راکاستار آنها را به کار بازنگرداند، برای یک نبرد قانونی احتمالی آماده میشوند.
تمام این توسعهدهندگان بخشی از تلاش فزاینده برای تشکیل اتحادیه در شعبه بریتانیای شرکت بودند؛ جایی که طبق گزارشها، کمی بیش از ۱۰ درصد از نیروی کار استودیو به این جنبش پیوسته بودند. این میزان مشارکت برای کسب «به رسمیت شناختن قانونی» کافی بود و شرکت را ملزم به شناسایی این اتحادیه میکرد.
با وجود آنچه توسعهدهندگان و اتحادیه کارگران بازیسازی IWGB، تلاشی برای سنگاندازی در فعالیت اصناف مینامند، دهها کارمند اخراجشده همچنان میخواهند برای تمام کردن کار خود روی بازی GTA 6 به راکاستار بازگردند. بسته به نحوه پاسخگویی شرکت، این موضوع میتواند به یک نبرد قانونی طولانیمدت منجر شود. این کارگران مقابل دفاتر راکاستار و شرکت ناشر، یعنی تیک-تو، تجمعات اعتراضی برگزار کردهاند و ویدیوهای منتشرشده از این تظاهرات نشان میدهد که آنها از این مبارزه عقبنشینی نخواهند کرد.
کانال یوتیوب People Make Games در یکی از این تجمعات اعتراضی حضور یافت و با برخی از کارگران اخراجشده مصاحبه کرد. آنها درباره شرایط مشکوک اخراج خود، ترسی که کارمندان فعلی پس از این اتفاق احساس میکنند و تمایل اساسی برای پیوستن دوباره به همکارانشان برای به سرانجام رساندن Grand Theft Auto 6 پس از سالها کار، صحبت کردند.
تاکنون، اتحادیه درخواستی برای بازگرداندن داوطلبانه کارگران اخراجی به راکاستار ارائه کرده است، اما اگر این اتفاق رخ ندهد، موضوع ممکن است به یک نبرد قانونی تبدیل شود. فرد کارتر، سازماندهنده اتحادیه IWGB، هفته گذشته در مصاحبهای با People Make Games گفت:
«قدم بعدی به راکستار بستگی دارد. ما بهتازگی شکایت قانونی خود را ثبت کردهایم و توپ در زمین آنها است تا پاسخ دهند. امیدواریم آنها این مسئله را به صورت مسالمتآمیز با ما حل کنند. این اقدام در نهایت، فاحش و صادقانه بگویم، تکاندهنده است. من در ۲۰ سال گذشته هرگز چنین چیزی را نه تنها در بخش بازی، بلکه در کل فعالیتهای اتحادیههای کارگری بریتانیا ندیدهام. این لحظهای است که آنها میتوانند اشتباه خود را جبران کنند. اینها کارگرانی هستند که فقط میخواهند به سر کار خود بازگردند و روی بازیای که دوستش دارند، کار کنند. اگر راکستار این کار را نکند، خواهند دید که با چه چیزی باید مقابله کنند.»
موضع رسمی راکاستار در این مورد این است که این توسعهدهندگان در حال «توزیع و بحث درباره اطلاعات محرمانه در یک انجمن عمومی» بودهاند و این اخراجها «به هیچ وجه به حق افراد برای پیوستن به اتحادیه یا مشارکت در فعالیتهای صنفی مرتبط نبوده است». تنها جایی که توسعهدهندگان GTA 6 میگویند درباره شرکت صحبت کردهاند، یک سرور خصوصی دیسکورد بوده است که اعضای اتحادیه در آن درباره شرایط کاری و فعالیتهای صنفی خود گفتگو میکردند. راکستار از اظهار نظر در مورد اینکه آیا این سرور همان «انجمن عمومی» مورد اشاره شرکت بوده است یا خیر، خودداری کرد؛ اما به گفته الکس مارشال، رئیس اتحادیه IWGB، این گفتگوها باید تحت حمایت قوانین اتحادیه کارگری بریتانیا قرار میگرفت.
مارشال دراینباره گفت: «به نظر میرسد آنها اساسا سعی دارند اتحادیه را در نطفه خفه کنند، وقتی میبینند که در حال شتاب گرفتن است، وقتی میبینند که از آستانه ۱۰ درصد عبور میکند و در حال گسترش است. آنها به جای اینکه فکر کنند “کارگران ما در حال تشکیل اتحادیه هستند، پس مشخصاً موضوعی وجود دارد که باید به آن رسیدگی کنیم”، تلاش کردهاند تا آن را با قدرت سرکوب کنند و شرکت را از وجود اتحادیه پاکسازی کنند تا بتوانند به رفتارهای عمیقاً مشکلساز و سمی خود که دقیقاً دلیل شروع این حرکت بود، ادامه دهند. من فکر میکنم راکستار با این کار، همان چیزی را که کارگران پشت درهای بسته سعی در مقابله با آن داشتند، علناً ثابت کرد.»
علاوهبر اعتراضات جاری، این اخراجها میتواند ضربه بزرگی به روحیه افرادی باشد که هنوز در راکاستار روی جی تی ای ۶ کار میکنند. یک کارمند سابق ناشناس به رسانه Aftermath گفت که از دست دادن کارمندان در سال پایانی توسعه بازی میتواند عواقب فاجعهباری برای تیم داشته باشد، اما دانستن اینکه بسیاری از افراد باقیمانده در شرکت از آنها حمایت میکنند، دلگرمکننده بوده است.
این کارمند گفت: «اینکه میبینیم بسیاری از همکارانمان از ما حمایت میکنند و مدیریت را وادار به پاسخگویی میکنند، دلگرمکننده است. برای هر کسی که به این وضعیت نزدیک است، واضح است که این یک اقدام آشکار و بیشرمانه برای از بین بردن اتحادیه است. راکاستار توسعهدهندگان با استعداد بسیاری را استخدام میکند که همگی برای ساختن بازیهایی که ما عرضه میکنیم، حیاتی هستند.»
صریحترین روایتی که از این وقایع به دست آمده، از سوی یک کارمند ناشناس راکاستار در وبسایت GTA Forums است. این کارگر که مدیران سایت هویت او را تأیید کردهاند، فرآیند اخراج را بسیار کوتاه و غیرانسانی توصیف کرد؛ فرآیندی که هیچ مدرک یا جزئیاتی از «سوء رفتار فاحش» ادعاشده ارائه نداده است.
او گفته بود: «آن دسته از ما که خوششانس بودهایم و فعلا باقی ماندهایم، در ترس کار میکنیم. از صحبت با یکدیگر میترسیم، میترسیم که نفر بعدی ما باشیم و به راحتی کنار گذاشته شویم، و از بیرون رفتن از استودیو و صحبت با همکارانمان که در بیرون تظاهرات میکنند، از ترس اقدامات تلافیجویانه وحشت داریم. روحیه در استودیو در پایینترین سطح خود قرار دارد.»
او ادامه داد: «در حالی که باید برای آنچه در سال آینده در راه است هیجانزده باشیم، اکنون کاملاً بیانگیزه شدهایم و اعتماد و اطمینان ما به دیگران کاملاً از بین رفته است. این، بخش واقعاً دلخراش ماجرا است، زیرا برای ما در اتحادیه، تمام هدفمان این بود که راکاستار را به مکانی شادتر، عادلانهتر، امنتر و منصفانهتر تبدیل کنیم. همین. آنچه اتفاق افتاده به وضوح نشان میدهد که ما بیشتر از خود شرکت به رفاه همکارانمان در راکاستار اهمیت میدهیم. اتحادیه همچنان استوار است و از طریق ابزارهای قانونی و کمپینها برای بازگرداندن تکتک اعضای اخراجشده به کارشان مبارزه میکند. این مبارزه حیاتی است؛ اگر راکاستار بتواند از این کار قسر در برود، به رفتار تحقیرآمیز، بیاحترامی و غیرقانونی با کارگرانش ادامه خواهد داد.»
در هر صورت، بازی GTA 6 حداقل یک سال دیگر تا زمان عرضه در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۵ (۱۹ نوامبر ۲۰۲۶) برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس | اس و احتمالا برای کامپیوتر در دست توسعه خواهد بود. به گفته کیوی تاکز، از اینسایدرهای صنعت بازی، ظاهرا این بازی از نظر محتوایی کامل است و فقط برای جلوگیری از تکرار وضعیتی مشابه بازی Cyberpunk 2077 به پرداخت نهایی و رفع اشکالات بیشتر نیاز دارد. تام هندرسون از Insider Gaming نیز گزارش میدهد که تأخیر اخیر بازی میتواند حدود ۶۰ میلیون دلار هزینه توسعه اضافی به همراه داشته باشد.
اما مبارزه برای بازگرداندن توسعهدهندگان اخراجشده فراتر از یک بازی است. آستین کلمور، یکی از بنیانگذاران اتحادیه کارگران بازی IWGB، به رسانه Aftermath میگوید که اگر راکستار آنها را بازنگرداند، این سازمان قصد دارد تا تمام راههای قانونی موجود را برای بازگرداندن این توسعهدهندگان به شغلشان دنبال کند. پیامدهای بزرگتری که این موضوع بر راکاستار و تصویر عمومی آن خواهد داشت، ممکن است با عرضه جی تی ای ۶ در سال آینده و سایر بازی های راک استار هم به پایان نرسد.