مایکروسافت: انقلاب توسعه بازی‌ ها در راه است؛ ابزارهای جدید برای ویندوز و ایکس‌ باکس

سه‌شنبه 20 آبان 1404 - 17:11
مطالعه 3 دقیقه
ماوس و کیبورد در کنار کنترلر ایکس باکس
مایکروسافت با ابزارهای تازه، افق‌های جدیدی برای یکپارچگی ویندوز و ایکس‌ باکس می‌گشاید.
تبلیغات

به نقل از GamingBolt، در ادامه‌ی تلاش‌های مایکروسافت برای یکپارچه‌سازی ابزارهای توسعه‌ی بازی میان ویندوز و ایکس‌ باکس، این شرکت در ویدیویی جدید مجموعه‌ای از ابزارهای تازه را معرفی کرده که قرار است همراه با به‌روزرسانی بزرگ اکتبر ۲۰۲۵ در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گیرد. این ویدیو ویژگی‌های مهمی مانند API جدید GameInput، قابلیت PlayFab Game Saves و ابزار Xbox Game Package Manager را معرفی می‌کند.

این API جدید راهکاری یکپارچه برای پشتیبانی از کنترلرها و کیبورد و ماوس در بازی‌ها ارائه می‌دهد. با این رابط تازه، توسعه‌دهندگان می‌توانند کنترل ورودی را برای انواع کنترلرها از جمله کنترلرهای سفارشی در قالب یک سیستم واحد با تأخیر بسیار کم (Low Latency) پیاده‌سازی کنند. مایکروسافت می‌گوید این ویژگی باعث می‌شود توسعه‌دهندگان دیگر نیازی نداشته باشند زمان زیادی را صرف هماهنگی بین ورودی‌های مختلف کنند، به‌ویژه در بازی‌هایی که از طرح Xbox Play Anywhere پشتیبانی می‌کنند.

این قابلیت تازه روشی واحد برای مدیریت فایل‌های ذخیره بازی‌ها فراهم می‌کند. با PlayFab Game Saves بازیکنان می‌توانند پیشرفت خود را روی هر دستگاه ایکس‌باکس ادامه دهند و سپس همان ذخیره بدون هیچ ناسازگاری را روی کامپیوتر باز کنند. این سیستم از سرویس‌های ابری دیگر مانند Steam Cloud هم پشتیبانی می‌کند و در صورت بروز تضاد بین داده‌ها، آن‌ها را به‌صورت خودکار مدیریت می‌کند. همچنین امکان بازی به‌صورت کاملاً آفلاین وجود دارد.

مایکروسافت علاوه‌بر‌این مجموعه‌ای از ارتقاءهای فنی مهم را هم معرفی کرده است:

  • Xbox Game Package Manager برای آپلود یکپارچه بازی‌ها و به‌روزرسانی‌ها در میان پلتفرم‌های PC و Xbox.
  • پشتیبانی همزمان از ARM64 و x64 به‌عنوان پلتفرم‌های هدف.
  • Cross-Platform Game Runtime که به بازی‌های PC اجازه می‌دهد مستقیماً از APIهای ایکس‌باکس (مثل سرویس احراز هویت) استفاده کنند.

تمام این ویژگی‌ها بخشی از تلاش مداوم مایکروسافت برای ادغام اکوسیستم ویندوز و ایکس‌باکس به‌عنوان پلتفرم‌های واحد بازی هستند. این قابلیت‌ها همسو با طرح Xbox Play Anywhere عمل می‌کنند که به بازیکنان اجازه می‌دهد تنها با خرید یک نسخه از بازی، آن را روی هر دو پلتفرم پی سی و ایکس باکس تجربه کنند.

جالب‌تر اینکه مایکروسافت در این ابزارها از بازی‌های منتشر شده در فروشگاه استیم نیز پشتیبانی کرده است، موضوعی که شایعات درباره‌ی پشتیبانی کنسول نسل بعد ایکس‌ باکس از فروشگاه‌های ترد پارتی را تقویت می‌کند.

گزارش‌های ماه گذشته حاکی از آن است که سیستم‌عامل نسل بعدی ایکس‌باکس، نسخه‌ای از ویندوز کامل (Full-Bore Windows) خواهد بود؛ نه نسخه‌ی ساده‌شده‌ای مانند آنچه در ایکس باکس سری ایکس | اس دیده‌ایم. مایکروسافت برای اینکه رابط کاربری در کنترلر آزاردهنده نباشد، قصد دارد یک رابط تلویزیونی و کنسولی بهینه‌شده (TV-Optimized UI) را روی آن سوار کند.

اگر این کنسول واقعاً از فروشگاه‌های ترد پارتی پشتیبانی کند، انتظار می‌رود قیمت آن به‌مراتب بالاتر باشد. طبق گزارش‌ها، هزینه ساخت در حال حاضر حدود ۹۹۹ دلار تخمین زده می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات