اسکوئر انیکس به ساخت بازی انحصاری برای پلی استیشن پایان می‌دهد

شنبه 17 آبان 1404 - 09:22
مطالعه 2 دقیقه
لوگوی پلی استیشن در کنار لوگوی اسکوئر انیکس
سیاست جدید اسکوئر انیکس برای عرضه همزمان بازی‌ها روی پلتفرم‌های مختلف، گامی مهم در گسترش مخاطبان جهانی این شرکت محسوب می‌شود.
تبلیغات

بر اساس آخرین اخبار بازی و به نقل از PushSquare، اسکوئر انیکس مدت‌ها است بر استراتژی جدید چندپلتفرمی خود تمرکز کرده و مستندات تازه این شرکت نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری آن در این مسیر تا چه اندازه جدی است. در گزارش مالی اخیر شرکت، اسلایدی تحت عنوان «تقویت نقاط تماس با مصرف‌کنندگان» منتشر شد و فهرستی از بازی‌های انحصاری پلی استیشن ۵ را نشان داد که به‌تدریج در حال عرضه برای پلتفرم‌های دیگر هستند. طبق این گزارش، Final Fantasy 7 Remake Intergrade سال آینده برای ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس و سوییچ ۲ منتشر می‌شود و همچنین تایید شده است که Final Fantasy 7 Rebirth در ادامه همین مسیر روی پلتفرم‌های دیگر عرضه خواهد شد.

در این نمودار همچنین به بازی‌هایی چون Dragon Quest 3 HD-2D Remake و Final Fantasy Tactics اشاره شده است که از همان روز نخست به‌صورت چندپلتفرمی عرضه شدند. علاوه بر این، Dragon Quest 7 Reimagined که برای سال آینده برنامه‌ریزی شده نیز قرار است همین رویکرد را دنبال کند. در بخشی از اسناد آمده است: «در چارچوب استراتژی چندپلتفرمی، پروژه‌های گسترش چندسکویی برای بازی‌های موجود از سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۶ (اسفند ۱۴۰۴ / فروردین ۱۴۰۵) آغاز شده و این روند در حال گسترش پایدار جامعه هواداری هر آی‌پی است.» جالب آنکه در میان این فهرست نام Bravely Default: Flying Fairy به چشم نمی‌خورد؛ اثری که اوایل امسال به‌صورت انحصاری برای سوییچ ۲ منتشر شد و ظاهرا در برنامه‌های چندپلتفرمی اسکوئر انیکس جایگاهی ندارد.

در مجموع باید دید این تغییر استراتژی تا چه اندازه به بهبود عملکرد مالی و موفقیت تجاری بازی‌های اسکوئر انیکس منجر می‌شود. در دسترس بودن بازی‌ها روی پلتفرم‌های مختلف بدون تردید باعث افزایش دامنه مخاطبان آثاری چون Final Fantasy 7 Remake Part 3 خواهد شد؛ اما پرسش اصلی این است که آیا این گسترش واقعا به رشد فروش منجر می‌شود یا خیر؛ به‌ویژه با توجه به تعهد زمانی بالا برای تجربه دو بخش قبلی. پیش‌بینی می‌شود سهم پلی استیشن ۵ از فروش کاهش چشمگیری پیدا کند؛ هرچند احتمالا آمار کلی فروش در سطح مشابه‌ای باقی بماند. از سوی دیگر اسکوئر انیکس ممکن است در این فرآیند حمایت بازاریابی گسترده سونی را نیز از دست بدهد.

در نهایت، گزارش مالی نیمه نخست سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۶ (۱۱ فروردین ۱۴۰۵) تغییر قابل‌توجه‌ای را نشان نمی‌دهد. اسکوئر انیکس با وجود کاهش ۱۵ درصدی فروش خالص، افزایش سود عملیاتی را تجربه کرده و بخش کالاهای جانبی شرکت نیز به لطف موفقیت بزرگ همکاری فاینال فانتزی با Magic: The Gathering رشد چشمگیری داشته است. نظر شما در این‌باره چیست؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات