پلی استیشن احتمالا از سیستم قیمت‌گذاری پویا استفاده خواهد کرد

چهارشنبه 14 آبان 1404 - 19:41
مطالعه 2 دقیقه
لوگوی فروشگاه پلی استیشن
شواهد جدیدی از سیاست قیمت‌گذاری عجیب سونی فاش شده است. ممکن است برای خرید یک بازی، هزینه‌ای کاملاً متفاوت از دیگران بپردازید.
تبلیغات

به نقل از اینسایدرگیمینگ،‌ در نوامبر ۲۰۲۴ برای نخستین‌بار شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه پلی‌استیشن در حال آزمایش سیستم قیمت‌گذاری پویا (Dynamic Pricing) برای فروش دیجیتالی بازی‌ های پلی استیشن ۵ در فروشگاه خود است. این موضوع ابتدا از طریق یک پست در ردیت توجه کاربران را جلب کرد؛ پستی که مدرکی از تفاوت قیمت بازی‌ها در فروشگاه PS Store بر اساس حساب کاربری ارائه می‌داد.

کاربر منتشرکننده‌ی پست نوشته بود: «کنجکاو شدم و از طریق مرورگر، بدون ورود به حساب کاربری، بازی Astro Bot را در فروشگاه پلی‌ استیشن جست‌وجو کردم. قیمتش ۵۹.۹۹ دلار بود. اما وقتی وارد حسابم شدم، همان بازی ۴۴.۹۹ دلار نمایش داده شد.»

حالا و پس از گذشت یک سال، شواهد تازه‌ای از ادامه‌ی استفاده‌ی پلی‌ استیشن از قیمت‌گذاری پویا منتشر شده است. کاربر دیگری با نام DarXIV در تاریخ ۵ نوامبر (۱۴ آبان ۱۴۰۴) در ردیت پستی منتشر کرد و توضیح داد که قصد داشته نسخه‌ی Ultimate Edition بازی Red Dead Redemption 2 را خریداری کند، اما هنگام بررسی متوجه نکته‌ای عجیب شده است.

او نوشت: «خیلی هیجان‌زده بودم که بالاخره [RDR2] رو بخرم، تا اینکه فهمیدم قیمتش در حساب همسرم کمتر است.» او سپس اسکرین‌شات‌هایی منتشر کرد که نشان می‌داد قیمت بازی در دو حساب مختلف با وجود شرایط کاملاً یکسان «همان منطقه، همان کنسول و همان ارز» متفاوت است. در تصاویر، قیمت نسخه‌ی Ultimate Edition برای یکی از حساب‌ها ۱۹.۹۹ دلار و برای دیگری ۱۴.۹۹ دلار نشان داده می‌شد که اختلافی آشکار به میزان ۵ دلار است.

سیستم قیمت‌گذاری پویا در صنعت بازی به این معنا است که فروشگاه از الگوریتمی محاسباتی برای تعیین قیمت هر کاربر استفاده می‌کند. این الگوریتم احتمالاً بر‌اساس فاکتورهایی مانند نوع بازی‌هایی که کاربر تجربه می‌کند، مدت زمان بازی، میزان هزینه‌های قبلی، مدت حضور در فهرست علاقه‌مندی‌ها و حتی الگوی خرید در تخفیف‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

به‌نظر می‌رسد سونی با جدیت قصد دارد این سیاست را ادامه دهد؛ سیاستی که اگرچه از منظر بازاریابی هوشمندانه است، اما می‌تواند بحث‌برانگیزترین تغییر در نحوه‌ی قیمت‌گذاری بازی‌ها طی سال‌های اخیر باشد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات