حکمرانی استیم بر بازار کامپیوتر: اکثر بازیسازان، Valve را یک انحصارگر می‌دانند

چهارشنبه 14 آبان 1404 - 10:55
مطالعه 2 دقیقه
لوگوی استیم (Steam)
حدود سه چهارم بازیسازان تأیید می‌کنند که اکثر فروش بازی‌های آنها از مسیر استیم صورت می‌گیرد اما همچنان سیاست‌های این پلتفرم را انحصارگرایانه می‌دانند.
تبلیغات

شرکت Valve طی دو دهه‌ی گذشته، پلتفرم استیم را به بزرگ‌ترین هاب عرضه‌ی آنلاین بازی‌های پلتفرم پی سی تبدیل کرده است. این پلتفرم حالا به یکی از مهم‌ترین فروشگاه‌های کل صنعت بازی تبدیل شده و بسیاری از تحلیل‌های اقتصادی برمبنای داده‌های به دست آمده از آن انجام می‌گیرد. با این حال، گسترش نفوذ استیم در بازار پی سی گیمینگ باعث شده تا بسیاری از توسعه دهندگان بازی‌ها، این پلتفرم را به انحصارگرایی در بازار فروش متهم کنند. هرچند اهمیت این فروشگاه در تضمین فروش آثار این بازیسازان باعث شده است تا حتی این قبیل مسائل جلوی عرضه‌ی بازی‌های آن‌ها در این فروشگاه را نگیرد.

Atomik Research نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی بزرگ و مستقل را تحت عنوان «The State of PC Game Distribution» منتشر کرده است که ۳۰۶ مدیر اجرایی از شرکت‌های بزرگ بازیسازی آمریکا و انگلستان در آن مشارکت داشتند. بر اساس آخرین اخبار بازی و به گزارش وبسایت GamesIndustry.biz، چیزی حدود ۷۲ درصد از این بازیسازان معتقدند که استیم در زمینه فروش بازی‌های پلتفرم پی سی انحصارطلبی می‌کند. البته این توسعه دهندگان اذعان داشتند که ۷۵ درصد فروش بازی‌های آن‌ها از طریق این فروشگاه صورت می‌گیرد. در مقابل تنها ۳۲ درصد از این شرکت‌ها اعلام کردند که همچنان از فروش بازی‌ها به صورت فیزیکی پشتیبانی می‌‌کنند.

ضمناً در این نظرسنجی مشخص شده است که حدود ۴۸ درصد توسعه دهندگان این بازی‌ها، از فروشگاه‌های دیگری مانند Epic Game Store و یا Xbox PC Games در کنار استیم جهت فروش بازی‌های خود استفاده می‌کنند و تنها ۸ تا ۱۰ درصد آن‌ها به سراغ فروشگاه‌های کوچکتری مانند GOG یا Itch.io می‌روند.

با این حال ۸۰ درصد این شرکت کنندگان معتقدند که طی ۵ سال آینده کانال‌های جایگزین دیگری برای فروش بازی‌های پلتفرم پی سی به وجود خواهد آمد.

موفقیت در عرضه‌ی بازی‌ها در فروشگاه استیم می‌تواند سود و ثروت عظیمی را به سمت توسعه دهندگان این بازی‌ها، به ویژه استودیوهای کوچک و مستقل روانه کند. بازی‌هایی مانند RV There Yet یا Escape From Duckov و البته بلاک باستر امسال یعنی Hollow Knight: Silksong نمونه‌ی بارز این قبیل موفقیت‌ها هستند. استیم اخیراً مجموعه‌ای از ۵۰ دموی پرمخاطب از بازی‌های جدید پی سی را تحت عنوان Next Fest معرفی کرده است ترکیبی از آثار بازیسازان بزرگ و استودیوهای ایندی را شامل می‌شود. این قبیل طرح‌های تبلیغاتی با جامعه‌ی مخاطبان بزرگی که در اختیار استیم قرار دارد باعث می‌شود تا آثار توسعه دهندگان مستقل و خلاق نیز در میان بلاک باسترها دیده شوند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات