مقصر لغو بازی MMO دنیای Halo چه کسی بود؟
به نقل از اینسایدرگیمینگ، مدتها پیش، قرار بود دنیای Halo که از بهترین بازی های ایکس باکس است، با یک بازی عظیم آنلاین به نام رمز Titan گسترش یابد؛ پروژهای که توسط استودیوی Ensemble Studios در حال ساخت بود، اما این استودیو در ژانویه ۲۰۰۹ تعطیل شد. اما حالا سندی پترسن، طراح افسانهای بازیهایی چون Doom و Quake و از اعضای باسابقه Ensemble، در پستی تند فاش کرده است که دان متریک، مدیر وقت برند ایکس باکس بازی Halo Titan را صرفاً برای حفظ پاداش سهامش نابود کرد.
به گفتهی پترسن، Titan قرار بود یک MMO در دنیای Halo باشد که دهها هزار سال قبل از انفجار حلقهها و نابودی حیات هوشمند در کهکشان جریان داشت. او نوشت: «در سال ۲۰۰۸، ما شروع کردیم به طراحی یک MMO عظیم در دنیای Halo به نام رمز Titan. قرار بود بازیکنان در نقش فوررانرها یا اعضای کاوننت بازی کنند و حتی فلاد هم در داستان حضور داشت؛ هرچند قابل بازی نبود.»
طراحی جهانها، ماموریتها و خطوط داستانی آغاز شده بود و حتی مایکروسافت پیشبینی میکرد که بازی بیش از ۱.۱ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. اما همهچیز وقتی فروپاشید که دان متریک متوجه شد پاداش سهامش بر پایهی درآمد سهساله مایکروسافت محاسبه میشود. «ما تخمین زده بودیم ساخت Titan حدود ۳.۵ سال طول بکشد، یعنی فراتر از بازهی سهسالهی او. پس با تعطیل کردن کامل استودیو، مجبور نبود هزینهی ما را برای سه سال دیگر بپردازد و اصلاً برایش مهم نبود Titan نابود شود.»
پترسن در ادامه متریک را به «تفکر کوتاهمدت و بیاحساس» متهم کرد: «او تنها یک استودیوی بازیسازی را از دست داد که هر بازیاش حداقل سه میلیون نسخه میفروخت. فکر نمیکنم به سهامداران مایکروسافت خدمت درستی کرد. اما چه انتظاری میشد داشت؟ دن کارش را در EA بهعنوان تبرزن شروع کرده بود.»
براساس گفتههای اعضای سابق Ensemble، تایتان قرار بود مفاهیمی نو مثل سفر در زمان و بررسی ریشههای افسانهای فوررانرها را در دل یک MMO عظیم ترکیب کند؛ چیزی که میتوانست تاریخچهی Halo را از اساس گسترش دهد. اما همهی آن ایدهها همراه با انحلال استودیو دفن شدند. دان متریک بعدها تا سال ۲۰۱۳ به عنوان رئیس بخش سرگرمی مایکروسافت فعالیت کرد و پس از خروج از شرکت، بهعنوان مدیرعامل Zynga منصوب شد.