چرا بازی Agent توسط راکستار لغو شد؟
به نقل از اینسایدرگیمینگ، برای سالها، طرفداران امیدوار بودند بازی Agent، شوتر جاسوسی دوران جنگ سرد از استودیوی راکاستار گیمز، بالاخره عرضه و به یکی از بهترین بازی های راکستار تبدیل شود. اما پس از بیش از یک دهه انتظار، توسعهی این پروژه متوقف و در نهایت رسماً لغو شد.
در مصاحبهی سهساعتهی دن هاوزر با لکس فریدمن در پادکست Lex Fridman Podcast #484، یکی از صادقانهترین گفتوگوهای تاریخ راکستار انجام شد و بالاخره دلایل لغو بازی Agent از زبان خالق آن مطرح شد. بازی Agent نخستین بار در سال ۲۰۰۷ مطرح شد و دو سال بعد بهطور رسمی معرفی شد. بازی قرار بود در دههی ۱۹۷۰ و در دوران جنگ سرد جریان داشته باشد و بازیکن در نقش یک جاسوس، درگیر تنشهای سیاسی جهانی شود.
بااینحال از زمان معرفی تا بیش از ۱۰ سال بعد، هیچ جزئیات جدیدی از بازی منتشر نشد. هاوزر در این گفتوگو توضیح داد: «ما روی نسخههای مختلفی از یک بازی جاسوسی جهانباز کار کردیم، اما هیچکدام به نتیجه نرسید. Agent حدود پنج نسخهی متفاوت داشت. در نهایت به این نتیجه رسیدم که ایده جواب نمیدهد. هنوز هم گاهی شبها بهش فکر میکنم و به این نتیجه رسیدم که چیزی که باعث میشود این داستانها در فیلمها جذاب باشند، دقیقاً همان چیزی است که در قالب بازی جواب نمیدهد؛ مگر اینکه بتوان راه جدیدی برای روایت آن پیدا کرد.»
هاوزر همچنین تأیید کرد که نسخهی شناختهشدهی بازی با تم دههی ۷۰ تنها یکی از چندین نسخهی مختلف پروژه بوده است: «اون فقط یکی از نسخهها بود. حتی نسخههایی داشتیم که در زمان حال جریان داشت. ما با چند تیم مختلف روی نسخههای گوناگون کار کردیم.» در پایان گفتوگو هاوزر جملهای گفت که نگاهش به پروژه را بهخوبی خلاصه میکند: «صادقانه بگویم، نمیدانم اصلاً میشود یک بازی جاسوسی جهانباز خوب ساخت یا نه.»
هاوزر با این جمله به چالشی بنیادین اشاره میکند: داستانهای جاسوسی معمولاً ساختار فشرده، پرتنش و هدفمحوری دارند که با ماهیت آزاد و کندتر بازیهای جهانباز سازگار نیست. شاید به همین دلیل است که نزدیکترین تجربهی مشابه در سالهای اخیر، بازی 007: First Light از استودیو IO Interactive است؛ عنوانی که جهانباز کامل نیست و در عوض از بخشهای نیمهآزاد استفاده میکند.