خالق فال‌اوت: توزیع دیجیتال باید قیمت بازی‌ها را کاهش می‌داد

شنبه 10 آبان 1404 - 09:41
مطالعه 2 دقیقه
پوستر به‌روزرسانی Gone Fission بازی
خالق افسانه‌ای Fallout به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات صنعت بازی پرداخته است: منطق قیمت‌گذاری بازی‌ها در عصر دیجیتال.
تبلیغات

در میان جدیدترین اخبار بازی مطلع شدیم که تیم کین، خالق اصلی بازی Fallout اخیرا با پخش ویدیو جدیدی در یوتیوب به بررسی تفاوت‌های میان رسانه‌های فیزیکی و دیجیتال پرداخته و دیدگاه‌های صریحی درباره تأثیر توزیع دیجیتال بر قیمت‌گذاری بازی‌های ویدیویی مطرح کرده است.

تیم کین در ابتدای صحبت‌هایش از مزایای توزیع دیجیتال دفاع کرد و توضیح داد که انتشار بازی روی پلتفرم‌هایی مانند استیم باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان زمان بیشتری برای کار روی بازی‌ها داشته باشند؛ چراکه نیازی به برنامه‌ریزی برای چاپ دیسک و ارسال فیزیکی نیست. به‌روزرسانی و رفع اشکال بازی‌ها نیز ساده‌تر می‌شود و آثار قدیمی را می‌توان برای همیشه دردسترس نگه داشت.

اما نقطه داغ بحث جایی است که تیم کین به موضوع قیمت‌گذاری بازی‌ها در عصر دیجیتال می‌پردازد: «توزیع دیجیتال ارزان‌تر است. برای همه ارزان‌تر است. هزینه‌ها کمتر شدند. در تئوری، قیمت‌ها باید کاهش پیدا می‌کردند، اما این اتفاق نیفتاد.» تیم کین می‌گوید صرفه‌جویی‌های حاصل از حذف رسانه فیزیکی باید به نفع مصرف‌کننده تمام می‌شد، اما شرکت‌ها این سود را برای خود نگه داشتند.

برخی استدلال می‌کنند که افزایش هزینه توسعه بازی‌ها باعث شده است که قیمت‌ها ثابت بماند، اما تیم کین این ادعا را نمی‌پذیرد: «فکر نمی‌کنم تعادل درستی بین‌شان برقرار شده باشد. پولی که از حذف دیسک و بسته‌بندی فیزیکی صرفه‌جویی شده است، مستقیما به جیب شرکت‌ها رفته است.»

بااین‌حال تیم کین به یک جنبه مثبت هم اشاره می‌کند: «شاید همین توزیع دیجیتال باعث شده است که قیمت بازی‌های ویدیویی با وجود تورم افزایش پیدا نکند. من در دهه ۹۰ بازی‌هایی را با قیمت ۵۹ دلار می‌خریدم. اگر بخواهیم با تورم حساب کنیم، آن بازی‌ها امروز باید خیلی گران‌تر باشند.»

تیم کین می‌گوید با اینکه گیمرها از سود حاصل از حذف هزینه‌های فیزیکی بی‌نصیب ماندند، اما این سود به شرکت‌ها اجازه داده است که قیمت بازی‌ها را بدون کاهش سودشان ثابت نگه دارند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات