کوجیما روحش از پیشنهاد ساخت بازی ماتریکس خبر نداشت
در تازهترین اخبار رسانه VGC میخوانیم که هیدئو کوجیما، خالق سری متال گیر سالید، در جدیدترین بیانیه خود توضیح داد که هیچکس درباره رد کردن درخواست واچوفسکیها برای ساخت یک بازی ویدیویی ماتریکس توسط کونامی به او اطلاع نداده است.
اوایل این هفته کریستوفر برگسترسر، معاون سابق بخش مجوزهای کونامی، فاش کرد که در گذشته کازومی کیتائوئه که چند سال بعد بهعنوان مدیرعامل سرگرمیهای دیجیتالی کونامی انتخاب شد، بلافاصله درخواست ساخت یک بازی ماتریکس توسط کوجیما را رد کرده است. این درخواست توسط برادران واچوفسکی پس از بازدید از شرکت کونامی در زمان نمایش افتتاحیه فیلم ماتریکس در ژاپن ارائه شده بود.
برگسترسر به رسانه Time Extension گفت: «آن دو نفر با طراح مفهومی خود به کونامی آمدند و عملاً به کوجیما گفتند: ما واقعاً میخواهیم تا شما بازی ماتریکس را بسازید. میتوانید این کار را انجام دهید؟ در آن زمان آکی این درخواست را برای آقای کیتائوئه به ژاپنی ترجمه کرد و کیتائوئه فقط به آنها نگاه کرد و صریحاً پاسخ رد داد. با این حال ما همچنان از نمایش افتتاحیه ژاپنی ماتریکس و مهمانی پس از آن لذت بردیم.»
حال کوجیما به این ادعا پاسخ داده و خاطرنشان کرده است که اگرچه ملاقات برادران واچوفسکی با کیتائوئه انجام شده، اما کوجیما تا پایان آن ملاقات به دفتر مرکزی کونامی نرسیده و به همین خاطر از مطرح شدن چنین درخواستی اطلاع نداشته است. کوجیما در این باره نوشت: «من از دیدن این خبر در رسانههای اجتماعی که واچوفسکیها در سال ۱۹۹۹ به من پیشنهاد ساخت بازی ماتریکس را دادهاند، شگفتزده شدم. در تمام این ۲۶ سال، هیچکس به من نگفته بود که چنین مکالمهای رخ داده است.
در آن زمان ما طرفدار آثار یکدیگر بودیم و از طریق ایمیل با هم گفتگو داشتیم. ماتریکس هنوز در ژاپن اکران نشده بود، اما من قبلاً آن را در سینماهای ایالات متحده و در یک پیشنمایش دیده بودم. وقتی واچوفسکیها برای تبلیغ فیلم به ژاپن آمدند، فکر میکنم که سه بار با آنها ملاقات داشتم. صبح ما یک مصاحبه با فامیتسو در شینجوکو داشتیم که در آن زمان جف دارو، هنرمند کتابهای کمیک، برای گفتگو به ما پیوست. بعدازظهر آنها به دفتر مرکزی کونامی دعوت شدند. در آن زمان من معاون یکی از شرکتهای تابعه کونامی در ژاپن بودم.
وقتی به دفتر مرکزی رسیدم، جلسه آنها با آقای کیتائوئه، رئیس دفتر مرکزی، تازه به اتمام رسیده بود. بعد از رسیدن به آنجا با واچوفسکیها حدود یک ساعت بدون مترجم گپ زدیم؛ زیرا آکی آنجا نبود. فکر میکنم که جان گائتا، سرپرست جلوههای بصری ماتریکس هم در این جلسه حضور داشت. آن شب من در نمایش و مهمانی افتتاحیه ماتریکس شرکت کردم و در آنجا با جوئل سیلور هم ملاقات داشتم. حتی در آن موقعیت نیز هیچ اشارهای به پیشنهاد ساخت بازی ماتریکس نشد.»
کوجیما در ادامه خاطرنشان کرد که اگر میدانست چنین پیشنهادی ارائه شده است، شاید میتوانست با وجود مسئولیتهای دیگرش در آن زمان، روی یک بازی ماتریکس با واچوفسکیها همکاری کند: «در آن زمان من به شدت مشغول توسعه Metal Gear Solid 2 بودم و احتمالاً نمیتوانستم فوراً این پیشنهاد را بپذیرم. اما اگر کسی به من اطلاع میداد، شاید راهی برای عملی کردن آن پیدا میشد.»