مایکروسافت می‌خواهد بازی های ایکس باکس را روی همه پلتفرم‌ها عرضه کند؛ پایان جنگ انحصاری

چهارشنبه 7 آبان 1404 - 17:06
مطالعه 2 دقیقه
ادغام مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد | Xbox & Activision Blizzard
به نظر می‌رسد دوران جنگ کنسول‌ها به پایان رسیده است. مایکروسافت با استراتژی جدید خود قصد دارد بازی‌هایش را برای تمام بازیکنان در هر پلتفرمی عرضه کند.
تبلیغات

به نقل از اینسایدرگیمینگ، به‌نظر می‌رسد دوران انحصار کنسولی در ایکس‌ باکس رو به پایان است. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در مصاحبه‌ای جدید اعلام کرد که هدف شرکت، عرضه‌ی بازی‌های خود روی تمامی پلتفرم‌ها از کنسول و پی‌سی گرفته تا موبایل و سرویس‌های ابری است. این در حالی است که بازی Halo: Campaign Evolved قرار است برای نخستین‌بار در تاریخ سری Halo روی کنسول‌های پلی‌ استیشن منتشر شود.

در ماه‌های اخیر روند مشابهی را در عناوین بزرگ مایکروسافت دیده‌ایم. بازی Gears of War: Reloaded نیز به پلی‌ استیشن ۵ آمد و Microsoft Flight Simulator 2025 نیز قرار است به همین مسیر بپیوندد. این تغییر جهت نشان می‌دهد که مایکروسافت دیگر تمایل ندارد بازی‌هایش را صرفاً محدود به اکوسیستم ایکس‌باکس نگه دارد.

نادلا در گفت‌وگو با گروه TBPN درباره‌ی آینده‌ ایکس‌ باکس و پایان جنگ کنسول‌ها گفت: «یادتان باشد، بزرگ‌ترین کسب‌وکار بازی ما ویندوز است. ما حالا پس از خرید اکتیویژن بزرگ‌ترین ناشر بازی در جهان هستیم، و مثل Office می‌خواهیم ناشری باشیم که در همه‌جا حضور دارد؛ چه روی کنسول، چه روی PC، چه موبایل، چه کلاد یا حتی تلویزیون. می‌خواهیم بازی‌هایمان را به‌دست تمام بازیکنان برسانیم.»

این رویکرد با سیاست چند سال اخیر مایکروسافت هم‌راستا است که تمرکز کمتر بر سخت‌افزار و بیشتر بر انتشار بازی‌ها در مقیاس جهانی است. بسیاری از کارشناسان این تصمیم را پاسخی به فروش نسبتاً پایین کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس | اس و رشد بازار چندپلتفرمی می‌دانند. از طرف دیگر، نمونه‌هایی مثل Final Fantasy VII Rebirth نشان داده‌اند که انحصار پلتفرمی لزوماً موفقیت تجاری تضمین نمی‌کند. حالا شاید زمان آن رسیده که حتی هیلو هم قید انحصار را بزند.

در‌حالی‌که شایعات از عرضه‌ی کنسول بعدی ایکس‌ باکس در سال ۲۰۲۷ خبر می‌دهند، هنوز مشخص نیست که سیاست جدید «همه‌جا بودن» تا چه حد در طراحی آن تأثیر خواهد گذاشت. اما چیزی که قطعی به‌نظر می‌رسد، این است که مایکروسافت دیگر نمی‌خواهد با پلی‌ استیشن بجنگد؛ بلکه می‌خواهد بازی‌هایش روی آن هم بفروشد. همچنین می‌توانید با بهترین بازی های ایکس باکس در زومجی بیشتر آشنا شوید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات