مدیر سابق پلی استیشن: آثار لایو-سرویس روح یک بازی واقعی را ندارند

شنبه 3 آبان 1404 - 09:54
مطالعه 2 دقیقه
یکی از کاراکترهای بازی Concord
شان لیدن، مدیر سابق پلی استیشن آثار لایو-سرویس را بازی واقعی نمی‌داند.
تبلیغات

شان لیدن، مدیر سابق پلی استیشن در مصاحبه جدیدی گفت که به‌نظرش بازی‌های لایو-سرویس در معنای واقعی «بازی» به‌حساب نمی‌آیند. او این نوع بازی‌ها را «ابزار تعامل با اعمال تکراری» توصیف کرد که بیشتر بر حفظ بازیکن‌ها در چرخه‌ای بی‌پایان از فعالیت‌های مشابه تمرکز دارند.

شان لیدن در گفت‌وگو با رسانه The Ringer توضیح داد: «برای اینکه چیزی را بازی بنامیم، به سه عنصر نیاز دارم: داستان، شخصیت و جهان. آثاری مثل هورایزن، خدای جنگ و آنچارتد هر سه را دارند. اما در لایو-سرویس‌ها فقط به یک عمل تکرارشونده نیاز دارید که اکثر گیمرها بتوانند درکش کنند.»

مدل لایو‌-سرویس دلیلی پنهان برای خروج شان لیدن از سونی در سال ۲۰۱۹ بود

شان لیدن اشاره کرد که یکی از دلایل خروجش از سونی «نداشتن تخصص در حوزه لایو-سرویس» بوده است. سونی در آن زمان به‌شدت مشغول سرمایه‌گذاری روی این مدل تجاری بود و حتی قصد انتشار بیش از ۱۲ بازی لایو-سرویس تا سال ۲۰۲۶ را داشت؛ برنامه‌ای که بعدها به نصف کاهش یافت. برخی از این پروژه‌ها مانند Concord شکست خوردند؛ درحالی‌که بازی‌هایی مثل Helldivers 2 موفقیت چشمگیری داشتند.

جوست فن درونن، پژوهشگر صنعت بازی‌های ویدیویی، در گفت‌وگو با رسانه The Ringer اظهار داشت: «شاید ناکامی سونی در حوزه لایو‌-سرویس دردناک باشد، اما فاجعه‌‌بار نیست. مشکل اصلی اتلاف زمان و منابع در مسیری نادرست است که می‌توانست صرف تخصص اصلی سونی شود.»

سونی تاکنون بیش از ۱.۴۵ میلیارد دلار در شرکت اپیک گیمز، سازنده فورتنایت سرمایه‌گذاری کرده است. درعین‌حال سونی همچنان روی پروژه‌های لایو-سرویس خود سرمایه‌گذاری می‌کند؛ ازجمله ماراتن، بازی در دست تولید استودیو بانجی که با تأخیر و رسوایی سرقت هنری مواجه شده است.

در ادامه شان لیدن هشدار داد که شرکت‌ها نباید تصور کنند که ورود به حوزه لایو-سرویس راهی آسان برای سودآوری همیشگی است: «اگر خیال می‌کنید که با ساخت یک بازی لایو-سرویس، تا ابد پول به‌دست خواهید آورد، در اشتباه هستید. این اتفاق برای اکثر استودیوها هرگز نمی‌افتد.»

از میان پروژه‌های لغوشده سونی می‌توان به The Last of Us Online اشاره کرد که نیل دراکمن آن را «بلندپروازانه‌ترین بازی تاریخ ناتی داگ» می‌دانست. گفته می‌شود که توسعه نسخه‌ای لایو-سرویس از God of War نیز در مراحل اولیه ساخت متوقف شده است. در مقابل پروژه‌هایی مانند Fairgame$ هنوز در دست تولید قرار دارند؛ هرچند سونی برای مدتی درباره آن‌ها سکوت کرده است.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات