راز تعدیل نیرو و لغو بازیهای ایکس باکس فاش شد: همه چیز زیر سر یک هدف مالی است
به نقل از اینسایدرگیمینگ، گزارش تازهای نشان میدهد که مایکروسافت قصد دارد حاشیهی سود بخش ایکس باکس را به ۳۰ درصد برساند؛ رقمی که بسیار بالاتر از میانگین رایج در صنعت بازیهای ویدیویی است. این هدف جاهطلبانه باعث شده است ایکس باکس طی دو سال گذشته چندین پروژه را لغو کند، قیمت کنسولها و سرویسهای اشتراکی خود را افزایش دهد و هزاران کارمند را تعدیل کند.
به گزارش جیسون شرایر و دینا باس از بلومبرگ، امی هود، مدیر ارشد مالی مایکروسافت این هدف ۳۰ درصدی را بهعنوان «حاشیهی سود پاسخگویی» برای تمام واحدهای شرکت از جمله بخش بازی تعیین کرده است. طبق این گزارش، هدف ۳۰ درصدی مایکروسافت بهطور قابلتوجهی بالاتر از میانگین صنعت بازی است.
دادههای S&P Global Market Intelligence نشان میدهد که سود معمول در این حوزه طی سالهای گذشته بین ۱۷ تا ۲۲ درصد در نوسان بوده است.در سال ۲۰۲۳، مایکروسافت تنها ۱۲ درصد حاشیه سود برای بخش گیمینگ خود گزارش کرد؛ رقمی که به گفتهی S&P، کمتر از میانگین بازار و فاصلهدار با سقف ۲۲ درصدی است که از سال ۲۰۱۸ تاکنون دیده نشده.
در جولای ۲۰۲۵ این سیاست تازه منجر به لغو توسعهی بازی مورد انتظار Perfect Dark از استودیوی The Initiative شد؛ پروژهای که گفته میشود حدود هفت سال در دست ساخت بود. با لغو این بازی، استودیوی The Initiative نیز بهطور کامل تعطیل شد. در همان زمان بازی Everwild از استودیوی Rare نیز پس از سالها توسعه سرانجام لغو شد.
پیش از این فیل اسپنسر، مدیرعامل ایکس باکس، در پیامی به کارکنان دلیل لغو این پروژهها را تمرکز شرکت بر «حوزههای رشد استراتژیک» عنوان کرده است. در دو سال اخیر موجی از تعدیل نیرو در مایکروسافت و بهویژه در بخش ایکس باکس اتفاق افتاده است، نشانهای از آنکه شرکت در مسیر بازطراحی جدی ساختار هزینهها و سوددهی خود حرکت میکند. در هر حال میتوانید با بهترین بازی های ایکس باکس بیشتر آشنا شوید.