جدال هیدئو کوجیما و تهیهکننده سایلنت هیل بر سر نقش هوش مصنوعی در آینده بازیها
هیدئو کوجیما، خالق مجموعه بازیهایی نظیر Metal Gear و Death Stranding اخیرا با اظهاراتی درباره آینده صنعت بازیهای ویدیویی، موجی از واکنشها را به راه انداخت. او هشدار داد که تکیه بیشازحد بر بازسازی و دنبالهسازی از مجموعههای محبوب میتواند خلاقیت را به خطر بیندازد و پیشبینی کرد که در آینده پروژههایی از این دست بهطور فزایندهای با کمک هوش مصنوعی ساخته میشوند.
بااینحال هیدئو کوجیما تأکید کرد که هوش مصنوعی را تهدیدی برای خلاقیت توسعهدهندگان نمیداند. این بازیساز افسانهای بر این باور است که AI میتواند بهعنوان ابزاری مفید برای انجام وظایف تکراری به کار گرفته شود تا توسعهدهندگان بتوانند تمرکز خود را بر جنبههای خلاقانهتر بگذارند. هیدئو کوجیما هوش مصنوعی را «دوستی» در فرآیند توسعه توصیف کرد که بهرهوری را افزایش میدهد.
اما موتوی اوکاموتو، تهیهکننده مجموعه بازیهای Silent Hill، با دیدگاه هیدئو کوجیما مخالفت کرده است. او در واکنش به این اظهارات گفت که بازی Silent Hill f بههیچوجه نمیتوانست توسط هوش مصنوعی ساخته شود. موتوری اوکاموتو اظهار داشت که شاید AI بتواند ایدههایی برای دنبالهها ارائه دهد، اما قادر به اتخاذ تصمیمات خلاقانه و جسورانهای چون تغییر بستر داستان به ژاپن دهه ۱۹۶۰ یا همکاری با Ryukishi07، نویسنده مطرح ژانر وحشت نیست. این تهیهکننده تأکید کرد که چنین انتخابهایی حاصل بینش انسانی هستند؛ چیزی که درحالحاضر از عهده هوش مصنوعی برنمیآید.
بازی Silent Hill f با فاصلهگیری از فضای آشنای شهر سایلنت هیل، داستانی ترسناک را در ژاپن روایت میکند. این بازی بهعنوان یکی از بازی های ترسناک ۲۰۲۵ به ماجراهای دختری به نام هیناکو شیمیزو میپردازد که زیر فشارهای اجتماعی و روانی اطرافیانش قرار دارد. سایلنت هیل اف از زمان عرضه در ماه سپتامبر ۲۰۲۵ بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته و نقدهای مثبتی دریافت کرده است.
توسعهدهندگانی مانند هیدئو کوجیما و گلن اسکافیلد، خالق Dead Space همچنان از هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری ارزشمند دفاع میکنند. گلن اسکافیلد گفته است که هوش مصنوعی را راهی برای افزایش سرعت، کاهش هزینهها و پشتیبانی از توسعهدهندگان میداند، نه جایگزینی برای آنها.