مدیر تیم اسوبی: دارندگان PS4 باید به فکر مهاجرت به PS5 باشند
درحالیکه پنج سال از آغاز نسل ۹ کنسولهای بازی میگذرد، سونی همچنان پیشتاز بازار باقی مانده است. نکته جالب اینکه نزدیکترین رقیب پلی استیشن ۵، نه کنسولهای جدید دیگر، بلکه پلی استیشن ۴ از نسل قبل است. نیکولا دوسِت، مدیر استودیو تیم اسوبی در گفتوگو با رسانه The Game Business اعلام کرد که دارندگان PS4 بهتر است به ارتقای کنسول خود فکر کنند.
مایکل دوست در این مصاحبه اشاره میکند که تفاوت بصری میان بازیهای اواخر نسل ۸ و آثار ابتدایی نسل ۹ چندان محسوس نیست، اما ویژگیهای جدید کنسول پلی استیشن ۵، ارزش ارتقا را دارند. ازجمله این ویژگیها میتوان به بازخورد لمسی و تریگرهای تطبیقی کنترلر دوالسنس و همچنین حافظه SSD اشاره کرد که سرعتی بهمراتب بیشتر از هارددیسک کند پلی استیشن ۴ دارد.
مایکل دوست در اینباره میگوید: «اگر یک بازی اواخر نسل ۸ را کنار یک بازی ابتدای نسل ۹ بگذارید، شاید تفاوت گرافیکی زیادی دیده نشود. ما خیلی زود نمونههای اولیه دوالسنس دارای بازخورد لمسی و تریگرهای تطبیقی را دریافت کردیم. تلاش کردیم تا بفهمیم این نوع تریگرها چه تفاوتی میتوانند ایجاد کنند؛ مثلا شبیهسازی کشیدن چیزی، شکستن یا خرد کردن. همه این موارد را آزمایش کردیم.»
مدیر استودیو سازنده بازی Astro Bot ادامه میدهد: «وقتی این فرایند را پشت سر میگذارید، تازه ارزش تغییرات را درک میکنید. جهشهایی وجود دارد، اما شاید بهاندازه گذار به گرافیک HD واضح نباشند. در آن زمان کافی بود چند ثانیه به تصویر خیره شوید تا تفاوت را متوجه شوید. اما در مورد کنترلر دوالسنس کنسول پلی استیشن ۵ اینگونه نیست؛ باید آن را در دست بگیرید و حسش کنید.»
مایکل دوست به مزیت حافظه SSD در آثاری اشاره میکند که بارگذاریهای مکرر دارند؛ مثل مجموعه Souls از استودیو فرامسافتور که مرگ بازیکن امری رایج است: «ترکیب دوالسنس و SSD در PS5 واقعا چیز خاصی بههمراه آورد. وقتی به SSD فکر میکنم، یاد بازیهایی مثل سولز میافتم که در آنها زیاد میمیرید. در گذشته بعد از هر مرگ باید مدت زیادی منتظر میماندید تا دوباره بازی کنید. اما این فرایند اکنون با SSD خیلی سریع شده است. از نظر لذت بازی، واقعا بهبود چشمگیری داشتیم.»
مایکل دوست در بخش دیگری از گفتوگو به مقایسه PS5 با پلتفرم پیسی پرداخت و یکی از مزایای مهم کنسولها را یکپارچگی سختافزار دانست: «این باعث تمرکز بیشتر ما میشود؛ چون وقتمان صرف سازگاری یا حالتهای مختلف نمیشود. به همین دلیل همیشه کنسولها را دوست داشتهام.»
استرو بات به موفقیتی بزرگ برای سونی تبدیل شد و هرمن هالست، مدیر اجرایی بخش سرگرمیهای تعاملی سونی از این بازی بهعنوان یکی از بهترین بازی های پلی استیشن ۵ یاد کرد.