چرا مایکروسافت ساخت کنسول دستی ایکس باکس را کنار گذاشت؟
به نقل از PureXbox، مدتها بود شایعاتی دربارهی کنسول دستی ایکس باکس شنیده میشد؛ پروژهای که گفته میشد مایکروسافت همزمان با همکاری با ایسوس روی آن کار میکند که این همکاری در نهایت به محصولی با نام ROG Xbox Ally منجر شد. حالا سارا باند، رئیس بخش ایکس باکس در گفتوگویی جدید با ورایتی توضیح داده است که چرا مایکروسافت تصمیم گرفت فقط روی دستگاه ایسوس تمرکز کند و پروژه داخلی خود را کنار بگذارد.
باند گفت: «ما با همکاری میتوانستیم خیلی سریعتر و به شکل خلاقانهتری به مرحلهی بعد برسیم تا اینکه بخواهیم جداگانه کار کنیم.»
به گفتهی او، همکاری با ایسوس به مایکروسافت اجازه داد در زمان کوتاهتر و با نوآوری بیشتر وارد بازار کنسولهای دستی شود. دلیلش هم واضح است: ایسوس از قبل تجربه، خط تولید و زیرساخت لازم را با سری ROG Ally در اختیار داشت، درحالیکه ساخت یک دستگاه اختصاصی از صفر برای مایکروسافت به تحقیقات پرهزینه، طراحی سختافزار، زنجیرهی تأمین و لجستیک پیچیده نیاز داشت.
نکتهای که هنوز محل بحث است، بخش نوآوری ماجرا است؛ چون برخی تحلیلگران معتقد هستند نسخهی ایکسباکسی ROG Ally تفاوت فنی چشمگیری با مدلهای قبلی ندارد. از طرفی بازار کنسولهای دستی در حال حاضر یکی از سختترین و رقابتیترین بازارها است.
در حال حاضر کامپیوترهای قابل حمل مشابهای از استیم دک گرفته تا Lenovo Legion Go در بازار وجود دارند و همین میتواند یکی از دلایل اصلی باشد که مایکروسافت تصمیم گرفت فعلاً ریسک ساخت سختافزار اختصاصی را نپذیرد. برای اکنون ایکس باکس مسیر همکاری را انتخاب کرده است؛ اما باید دید در نسل بعد آیا مایکروسافت بالاخره وارد رقابت مستقیم با نینتندو و ولو میشود یا نه.