پیشبینی جسورانه کوجیما: هوش مصنوعی در آینده دنبالهها و ریمیکها را میسازد
هیدئو کوجیما، خالق مجموعه بازیهای Metal Gear Solid و Death Stranding بار دیگر در جریان رویداد Brazil Game Show 2025 دیدگاههای خود درباره هوش مصنوعی و آینده صنعت بازیهای ویدیویی را مطرح کرده است. هیدئو کوجیما که همواره با نگاهی مشتاق اما محتاط به فناوریهای نوین مینگرد، بار دیگر بر اهمیت حفظ استقلال خلاقانه در فرآیند خلق آثار تأکید کرده است.
هیدئو کوجیما در گفتوگو با Rolling Stone Brasil با اشاره به وابستگی روزافزون صنعت بازی به دنبالهها و بازسازیها گفت: «اغلب از من میپرسند که چه نظری درباره روی آوردن صنعت بازی به ساخت دنبالهها دارم. این موضوع فقط مختص بازیها نیست؛ سینما هم همین مسیر را میرود. تولید این آثار شناختهشده آسانتر است و سرمایهگذاری راحتتری جذب میکنند. از منظر تجاری مشکلی ندارد، اما اگر صنعت فقط به این مسیر ادامه دهد، خطرناک است. ما باید چیزهای جدیدی خلق کنیم.»
هیدئو کوجیما سپس پیشبینی جسورانهای مطرح کرد: «فکر میکنم در آینده، بازسازیها و دنبالهها را هوش مصنوعی خواهد ساخت.» بااینحال این بازیساز معتقد است که هوش مصنوعی جایگزین خلاقیت انسانی نخواهد شد و ابزاری کمکی است که میتواند وظایف تکراری و خستهکننده را برعهده بگیرد تا خالقان زمان بیشتری برای تمرکز بر ایدههای خلاقانه و دیدگاه هنری خود داشته باشند.
درحالیکه هیدئو کوجیما نگاهی متعادل به نقش هوش مصنوعی دارد، استراوس زلنیک، مدیرعامل تیک-تو باور ندارد هوش مصنوعی باعث کاهش هزینههای توسعه یا کاهش اشتغال شود و این تصور را احمقانهترین چیزی توصیف کرد که شنیده است. اما این دیدگاه با واقعیت در تضاد است؛ بهویژه با اخراجهای مایکروسافت که ظاهرا بخشی از آنها بهدلیل جایگزینی با هوش مصنوعی بوده است.
هیدئو کوجیما در پایان تأکید کرد که با اینکه فناوری میتواند به خلق آثار کمک کند، اما نباید جای خلاقیت انسانی را بگیرد. این بازیساز افسانهای همچنان بر این باور است که آینده صنعت بازی در گرو نوآوری، جسارت و خلق چیزهای کاملا جدید است، نه صرفا بازتولید چیزهایی که وجود دارند.