مدیر سابق سانتا مونیکا از راه نجات صنعت گیمینگ از بحران می‌گوید

شنبه 26 مهر 1404 - 09:55
مطالعه 2 دقیقه
کاراکترهای بازی Astro Bot
صنعت بازی در سراشیبی سقوط؟ مدیر سابق سانتا مونیکا از راه نجات و آینده‌ای متفاوت می‌گوید.
تبلیغات

هر سال بازی‌های ویدیویی بزرگ‌تر و پرزرق‌وبرق‌تر می‌شوند، اما آیا واقعا بهتر می‌شوند؟ صنعت بازی‌سازی در سال‌های اخیر با موج‌های پی‌درپی تعدیل نیرو، لغو پروژه‌ها و تعطیلی استودیوها مواجه بوده است؛ وضعیتی که بسیاری را به این فکر انداخته است که شاید در آستانه وقوع بحران قرار داریم.

مدیر سابق سانتا مونیکا گفت که صنعت بازی در مسیر سقوطی بی‌پایان قرار گرفته است

مگان مورگان جونییو، مدیر سابق استودیو سانتا مونیکا (سازنده God of War Ragnarok) در گفت‌وگو با گیم‌دولوپر اظهار داشت که صنعت بازی نه‌تنها در رکود است، بلکه شاید در حال سقوطی مداوم باشد. او معتقد است ساخت بازی‌های AAA عظیم روزبه‌روز دشوارتر می‌شود و ادامه این مسیر برای بسیاری از استودیوها غیرممکن است.

مگان مورگان جونییو باور دارد که نجات صنعت بازی‌سازی در گرو توجه به بازی‌های AA و مستقل است؛ آثاری که اغلب توسط ناشران بزرگ نادیده گرفته می‌شوند، اما دقیقا همان نوآوری‌هایی را ارائه می‌دهند که آینده صنعت به آن‌ها نیاز دارد: «فرصتی برای همه ما فراهم شده است تا در هر سطحی نگاهی استراتژیک و بلندمدت داشته باشیم.» مدیر سابق سانتا مونیکا بخشی از بحران فعلی را ناشی از تصمیمات عجولانه دوران شیوع ویروس کرونا می‌داند؛ زمانی‌که بسیاری از استودیوها در اوج رشد بازار تصمیم گرفتند پروژه‌هایی عظیم بسازند؛ تصمیماتی که هزینه‌های سنگینی برای آن‌ها به‌همراه داشتند.

با نگاهی به شکست بازی‌هایی مثل Concord یا افول مجموعه‌های محبوبی مثل Halo Infinite مشخص می‌شود که موفقیت آثار AAA دیگر قطعی نیست. مگان مورگان جونییو پیشنهاد می‌کند که ناشران بزرگ به‌سمت تنوع بیشتر حرکت کنند و درکنار پروژه‌های AAA به ساخت بازی‌های AA و مستقل توجه کنند؛ آثاری که با هزینه‌ی کمتر فضای بیشتری برای خلاقیت و ریسک‌پذیری دارند.

مگان مورگان جونییو بازی Astro Bot را مثال می‌زند؛ یک پلتفرمر سه‌بعدی نسبتا ساده که با کیفیت بالا و عشق سازندگانش، به یکی از آثار شاخص پلی استیشن ۵ تبدیل شد: «امروز دیگر گرافیک خیره‌کننده و مقیاس عظیم بازی‌های ویدیویی برای جذب بازیکن کافی نیست؛ اگر بازی سرگرم‌کننده نباشد یا نتواند مخاطب را درگیر کند، زیبایی بصری بی‌اثر می‌ماند.» تیم‌ها هنگام توسعه بازی‌های کوچک‌تر می‌توانند بدون فشار مالی سنگین، به آزمایش ایده‌ها بپردازند، شکست بخورند و رشد کنند.

مگان مورگان جونییو با وجود چرخه مداوم شکست‌ها و اخراج‌های گسترده در صنعت بازی معتقد است که هنوز می‌توان بازی‌هایی ساخت که ما را به آینده‌ای بهتر هدایت کنند: «هنوز نمی‌دانیم دقیقا چه چیزی ما را از این چرخه خارج می‌کند، اما مطمئنم که راه‌حل در خلاقیت و نوآوری نهفته است.»

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات