درخشش Xbox Ally X در نخستین بررسیها؛ قدرتی همسطح با پلی استیشن ۵ در دستان کاربر
به نقل از Tech4Gamers، عرضه کنسول دستی ROG Xbox Ally X با موجی از نقدهای مثبت همراه شده است. این دستگاه که با برند ایکس باکس و طراحی ایسوس عرضه میشود، بهعنوان نقطه عطفی در تحول کنسولهای قابلحمل شناخته میشود. هرچند هنوز در رقابت مستقیم با استیم دک قرار دارد، اما نتایج اولیه نشان میدهند که Ally X جهشی نسلی در توان سختافزاری ارائه میدهد.
بررسیهای منتشرشده نشان میدهند که افزایش قیمت این مدل نسبت به رقبا، با توجه به بهبود محسوس عملکرد، کاملا منطقی است. در اجرای بازی Marvel’s Spider-Man 2، کیفیت گرافیکی Ally X بهقدری بالا است که به نسخه پلی استیشن ۵ شباهت دارد و از استیم دک فاصله قابلتوجهای گرفته است. در تازهترین تحلیل منتشرشده توسط ElAnalistaDeBits، پلی استیشن ۵، استیم دک و Xbox Ally X در اجرای Marvel’s Spider-Man 2 بهصورت مستقیم مقایسه شدهاند.
پخش از رسانه
نتایج این بررسی نشان میدهد که سطح جزئیات در حالت پرفورمنس پلی استیشن ۵ و تنظیمات FSR Medium روی Ally X بسیار نزدیک است؛ در حالیکه استیم دک بهدلیل استفاده از تراشهای قدیمیتر، فاصله محسوسی از این دو دارد. از نظر وضوح تصویر، استیم دک تنها تا رزولوشن 800p با تنظیمات پایین اجرا میشود؛ در حالیکه Ally X تا رزولوشن 1080p و تنظیمات متوسط توانایی دارد.
هرچند Ally X فاقد قابلیت ری تریسینگ است و همین موضوع برتری تصویری پلی استیشن ۵ را حفظ میکند، اما در مجموع عملکرد آن برای یک کنسول دستی تحسینبرانگیز است. یکی از نقاط قوت قابلتوجه Ally X، پشتیبانی از فناوری محبوب Frame Generation است که با تولید فریمهای مصنوعی، نرخ فریم بازی را تا حدود ۸۰ فریم بر ثانیه افزایش میدهد. این ویژگی بدون ایجاد تاخیر محسوس در نمایش، تجربهای روانتر نسبت به اجرای استاندارد با ۴۰ فریم بر ثانیه ارائه میکند.
در مقابل، استیم دک تنها قادر به حفظ حدود ۳۰ فریم بر ثانیه است؛ آنهم با رزولوشن و تنظیمات پایینتر. همین تفاوت نشاندهنده برتری مطلق Ally X در زمینه توان پردازشی و بهرهوری انرژی است. کارشناسان معتقد هستند که این جهش سختافزاری میتواند مسیر تولید کنسولهای دستی آینده را دگرگون کند و احتمالا در دستگاههای دیگری نیز از همین تراشه استفاده خواهد شد.
Xbox Ally X نهتنها مرز میان کنسولهای دستی و خانگی را کمرنگ کرده، بلکه تجربهای بیسابقه از بازیهای AAA در حالت قابلحمل فراهم آورده است. اگرچه هنوز در برخی بخشها مانند رهگیری پرتو از پلی استیشن ۵ عقبتر است، اما از منظر عملکرد و بازدهی، رقیبی جدی برای استیم دک و پیشنمایشی از آینده صنعت کنسولهای قابلحمل بهشمار میآید. نظر شما در اینباره چیست؟