راز موفقیت مجموعه بازی Borderlands چیست؟

سه‌شنبه 22 مهر 1404 - 17:17
مطالعه 2 دقیقه
قهرمان بازی Borderlands 4
مدیرعامل شرکت گیرباکس یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت مجموعه Borderlands را فاش کرده است.
تبلیغات

به نوشته گیمینگ‌بولت، با‌توجه‌به استقبال خوب بازیکن‌ها از بازی Borderlands 4، موفقیت این مجموعه تیراندازی اول‌شخص و غارت‌محور را نمی‌توان انکار کرد. اخیرا رندی پیچفورد، مدیرعامل شرکت گیرباکس، در مصاحبه‌ای با رسانه BBC توضیح داد که بخش بزرگی از موفقیت این مجموعه به نبودن رقیبی واقعی در این ژانر مربوط می‌شود. به اعتقاد پیچفورد، استودیوهای دیگر که به توسعه آثار شوتر-لوتر مشغول هستند، وقت کافی برای فهمیدن اینکه بازیکن‌ها تمایل به استخراج و غارت چه چیزهایی دارند، نمی‌گذارند و روی رضایت‌بخش کردن مکانیسم لوت درون بازی‌هایشان تمرکز کافی ندارند.

یکی از بزرگترین بخش‌های گیم‌پلی اصلی در سری Borderlands به تصمیمات مداومی که بازیکن باید درباره لوت کردن تجهیزات و قطعات ارتقایی بگیرد، گره خورده است. به عقیده پیچفورد، این مکانیسم به شکلی رضایت‌بخش و قانع‌کننده طراحی شده است. تیم گیرباکس با قرار دادن این مکانیسم در رابط کاربری به ساده‌ شدن تصمیم‌گیری لحظه‌ای توسط بازیکن پرداخته است: «تصمیم‌گیری یک حلقه رضایت‌بخش در گیم‌پلی است. مغز ما باید این کار را بر عهده بگیرد و انجام دادن آن را دوست دارد.»

پیچفورد در ادامه درباره فقدان رقبای واقعی برای فرنچایز Borderlands صحبت کرد و گفت که توسعه‌دهندگان دیگر در سطح مشابه گیرباکس روی بازی خود فکر نمی‌کنند. این مدیرعامل اعتقاد دارد که بسیاری از بازی‌های دیگر در این ژانر به دلیل تحلیل شرایط بازار ساخته می‌شود؛ بنابراین انگیزه خلاقانه طراح یا سازنده در توسعه این بازی‌ها دخالت چندانی ندارد. تلاش این توسعه‌دهندگان یا با انگیزه‌های تجاری همراه است یا آرزوی تبدیل شدن به چیزی است که در مسیر آن نیستند.»

مدیرعامل گیرباکس در ادامه توضیح داد که اگر در زمان انتشار اولین نسخه Borderlands در سال ۲۰۰۹ به رقیبان سرسختی برخورد می‌کردند، احتمال از بین رفتن این مجموعه قوت می‌گرفت؛ زیرا گیرباکس در آن زمان توانایی رقابت با بسیاری از استودیوهای دیگر را نداشت. با این وجود مجموعه Borderlands پس از عرضه نسخه دوم بسیار شناخته شد و شروع به جمع‌آوری طرفداران زیادی کرد. در حال حاضر رقبای اندکی برای این مجموعه شوتر-لوتر وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به Outriders یا Destiny 2 اشاره کرد. همچنین از دیگر بازی‌های این ژانر که مکانیسم‌های روگ‌لایک را در خود جای داده‌اند می‌توان به Gunfire Reborn و Risk of Rain 2 اشاره کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات