سونی و AMD آینده کنسولها را با سه فناوری انقلابی دگرگون میکنند
همکاری سونی با AMD برای پروژه Amethyst از اوایل سال جاری آغاز شد و اکنون جزئیات بیشتری از این همکاری به اشتراک گذاشته شده است. مارک سرنی، معمار ارشد کنسولهای PS5 و PS5 Pro درکنار جک هویِن، معاون ارشد و مدیرعامل بخش محاسبات و گرافیک AMD در ویدیوی جدیدی درباره فناوریهای نوینی صحبت کردند که میتوانند مسیر توسعه کنسولهای نسل بعد را دگرگون کنند.
جک هویِن به نقش روزافزون یادگیری ماشینی در توسعه بازیهای مدرن اشاره میکند؛ نقشی که به توسعهدهندگان امکان میدهد با بهرهگیری از مدلهای پیچیدهتر، مسیرهای پردازشی بهینهتری برای رندر تصاویر خلق کنند. بااینحال مارک سرنی هشدار میدهد که شبکههای عصبی مورد استفاده در فناوریهایی مانند FSR و PSSR فشار سنگینی بر پردازنده گرافیکی وارد میکنند؛ چراکه هم از نظر محاسباتی بسیار سنگین هستند و هم نیاز به دسترسی سریع به حجم بالایی از حافظه دارند.
واحدهای پردازشی با فناوری Neural Arrays بهجای کار انفرادی، تیمی عمل میکنند تا رندرهای پیچیده را سریعتر و بهینهتر انجام دهند
مارک سرنی توضیح میدهد که طراحی تراشههای کوچکتر در GPUهای مدرن باعث میشود واحدهای پردازشی مجبور شوند مسائل بزرگ را به قطعات کوچکتر تقسیم کنند؛ رویکردی که میتواند به گلوگاههای پردازشی منجر شود.
برای حل این مشکل، AMD و سونی فناوری Neural Arrays را معرفی کردند. این فناوری به واحدهای پردازشی اجازه میدهد بهجای پردازش مستقل مسائل کوچک، بهصورت گروهی مسائل بزرگتر را حل کنند. جک هویِن تأکید میکند که این اتصال هوشمند بین واحدهای پردازشی درون هر موتور شیدر باعث افزایش مقیاسپذیری، کاهش پیچیدگی محاسباتی و بهرهوری بیشتر در رندر عصبی میشود.
مارک سرنی این فناوری را «نقطه عطفی» برای توسعهدهندگان میداند؛ بهویژه در زمینه ارتقای کیفیت تصویر و حذف نویز در نسل بعدی فناوریهایی مانند FSR و PSSR. جک هویِن نیز اشاره میکند که این دستاوردها میتوانند زمینهساز کاربردهای کاملا جدیدی برای یادگیری ماشینی باشند.
یکی دیگر از محورهای این همکاری، بازنگری کامل در Path Tracing بوده است. مارک سرنی اذعان میکند که محدودیتهای سختافزاری مانع پیشرفت بیشتر رهگیری پرتو در نسل فعلی شده است. بههمین خاطر AMD و سونی طی دو سال گذشته همه چیز را از پایه در همه بخشها طراحی کردند.
جک هویِن در ادامه از معرفی Radiance Cores خبر میدهد؛ بلوک سختافزاری جدیدی که برای انتقال یکپارچه نور طراحی شده است و وظیفه پردازش رهگیری پرتو را بهصورت بلادرنگ برعهده دارد. این فناوری واحدهای پردازشی را از بار سنگین پردازش نور آزاد میکند تا به وظایف دیگر بپردازند.
آخرین فناوری معرفیشده Universal Compression نام دارد؛ سیستمی که هر داده ورودی به حافظه را ارزیابی و در صورت امکان فشردهسازی میکند. این رویکرد باعث کاهش چشمگیر مصرف پهنای باند حافظه میشود؛ چراکه تنها دادههای ضروری از گذرگاه حافظه عبور خواهند کرد.
جک هویِن میگوید این فناوری به GPU اجازه میدهد جزئیات بیشتر، نرخ فریم بالاتر و بهرهوری بیشتری ارائه دهد. مارک سرنی نیز اضافه میکند که این سطح از فشردهسازی حتی میتواند عملکرد حافظه را فراتر از مشخصات روی کاغذ ارتقا دهد. او به همافزایی این فناوری با Neural Arrays و Radiance Cores اشاره میکند؛ ترکیبی که میتواند تجربه بازی را به سطحی بیسابقه برساند.
این فناوریها فعلا در مرحله شبیهسازی قرار دارند. مارک سرنی ابراز امیدواری کرد که در نسلهای آینده کنسولها شاهد پیادهسازی آنها باشیم. جک هویِن نیز تأکید کرد که این فناوریها تنها محدود به کنسولهای پلی استیشن نخواهند بود و در سایر پلتفرمهای گیمینگ نیز استفاده میشوند.