سوددهی ایکس باکس گیم پس رکورد شکست
به نقل از GamingBolt، مایکروسافت بار دیگر در برابر انتقادهایی که به سرویس ایکس باکس گیم پس وارد شده، از عملکرد خود دفاع کرده است. سارا باند، رئیس بخش ایکسباکس، در گفتوگو با رسانهی Game Watch در جریان نمایشگاه Tokyo Game Show 2025 اعلام کرد که گیم پس نهتنها رشد چشمگیری داشته بلکه سودآوری بالایی را نیز برای شرکت به همراه آورده است. او تایید کرد که گم پس به رکورد سود ۵ میلیارد دلاری رسیده است.
او در بخشی از صحبتهای خود گفت: «در سال مالی گذشته، فروش و سوددهی ایکس باکس گیم پس به رکورد ۵ میلیارد دلار رسید. این کسبوکار سودآور است و هرچه توسعهدهندگان بیشتری به سرویس ملحق شوند، پرداختی به آنها هم افزایش پیدا میکند. ما گمان میکنیم این مدل برای سازندگان هم منفعت زیادی دارد.»
روز گذشته بود که مایکروسافت ساختار جدیدی برای سرویس گیمپس معرفی کرد که با افزایش قیمتها همراه بود و واکنشهای زیادی در پی داشت. طبق مدل تازه، سه سطح اشتراک برای کاربران در نظر گرفته شده است:
- گیم پس آلتیمیت با اشتراک ماهانه ۳۰ دلار؛ شامل بیش از ۴۰۰ بازی روی ایکس باکس و پیسی و تنها سطحی که دسترسی روز نخست به آثار فرستپارتی مایکروسافت را ارائه میدهد.
- گیم پس پرمیوم با اشتراک ماهانه ۱۵ دلار؛ شامل بیش از ۲۰۰ بازی اما بدون دسترسی روز اول.
- گیم پس اسنشال با اشتراک ماهانه ۱۰ دلار؛ شامل بیش از ۵۰ بازی روی ایکسباکس، پیسی و کلاد، بدون انتشار روز اول.
در نتیجه تنها مشترکان آلتیمیت میتوانند همچنان آثار جدید استودیوهای داخلی مایکروسافت را از روز عرضه روی سرویس تجربه کنند؛ تغییری که نگرانیهای زیادی میان کاربران ایجاد کرده است. کریستوفر درینگ، سردبیر وبسایت GameBusiness پیشتر تأکید کرده بود که گیمپس حتی با احتساب فروش از دسترفته آثار استودیوهای داخلی، همچنان برای مایکروسافت سودآور بوده است.
با وجود تغییرات اخیر و افزایش قیمتها، ایکس باکس گیم پس همچنان یکی از سودآورترین سرویسهای اشتراکی صنعت بازی است. مایکروسافت از رشد و درآمد بالای آن دفاع میکند اما نگرانیها درباره تأثیرات بلندمدت این مدل روی توسعهدهندگان و سلامت کلی صنعت بازی همچنان ادامه دارد.