منتظر احیای Sly Cooper نباشید

چهارشنبه 19 شهریور 1404 - 21:54
مطالعه 3 دقیقه
شخصیت های بازی Sly Cooper
به نظر می‌رسد نام Sly Cooper باید از فهرست مسکات‌های پلی استیشن کنار گذاشته شود.
تبلیغات

پیش از آن‌که Astro Bot به‌عنوان مسکات (نماد یا چهره نمادین) اصلی و شاخص برند پلی استیشن شناخته شود، چند شخصیت کلاسیک نقش ستون‌های این برند شخصیت‌هایی مانند کرش بندیکوت، رچت و کلنک، جک و دکستر و اسلای کوپر را ایفا می‌کردند. این چهار مجموعه سال‌ها به‌عنوان نمادهای کنسول سونی شناخته می‌شدند و با سبک پلتفرمر خود توانستند میلیون‌ها بازیکن را جذب کنند. با‌این‌حال دوران طلایی مسکات‌های پلتفرمر مدتی است که به پایان رسیده است.

اکنون بازگشت پرقدرت Astro Bot می‌تواند نویدبخش احیای دوباره این ژانر برای پلی استیشن باشد؛ اما در این میان به‌نظر می‌رسد باید نام Sly Cooper را از فهرست مسکات‌ها خط زد؛ چرا که احتمال بازگشت این فرنچایز در آینده نزدیک بسیار کم است. نیت فاکس، کارگردان Ghost of Yotei طی مصاحبه اخیر خود درباره آینده مجموعه Sly Cooper مورد پرسش قرار گرفت. از او سوال شد که اگر فردا استودیو جلسه‌ای برگزار کند و تصمیم بر این باشد که نسخه جدیدی از Sly Cooper ساخته شود، چه تعداد از اعضای استودیو حاضر خواهند بود روی این پروژه کار کنند؟

پاسخ فاکس شگفت‌انگیز بود: «تنها ۱۰ درصد.» این میزان علاقه درون استودیو خود به‌روشنی نشان می‌دهد که اشتیاق چندانی برای بازگشت این مجموعه وجود ندارد. فاکس در ادامه اضافه کرد: «مدت زیادی از انتشار آخرین نسخه Sly Cooper گذشته است.» همین فاصله زمانی طولانی یکی از دلایلی است که بسیاری از اعضای فعلی استودیو دیگر ارتباط یا نوستالژی خاصی با این مجموعه ندارند. نخستین بازی Sly Cooper در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و از آن زمان تاکنون حدود دو دهه گذشته است.

چنین فاصله‌ای سبب شده است تا بخش زیادی از توسعه‌دهندگان امروزی نه‌تنها خاطره‌ای از تجربه این بازی‌ها نداشته باشند، بلکه انگیزه‌ای برای بازگشت به سراغ این دنیا هم احساس نکنند. از منظر صنعت بازی نیز شرایط چندان مساعد نیست. ژانر پلتفرمر به‌ویژه در قالب پروژه‌های AAA سال‌ها است که دیگر محبوبیت سابق را ندارد و جایگاه پررنگی در بازار ندارد. در نتیجه حتی اگر بخشی از استودیو تمایل به ساخت بازی جدیدی از Sly Cooper داشته باشد، ریسک بالای سرمایه‌گذاری روی چنین پروژه‌ای احتمالا مانع اصلی خواهد بود. آخرین باری که ساکر پانچ نسخه‌ای از این مجموعه را توسعه داد، به سال ۲۰۰۵ و عرضه Sly 3: Honor Among Thieves بازمی‌گردد.

پس از آن استودیو تصمیم گرفت از این فرنچایز فاصله بگیرد و تمرکز خود را به سمت پروژه‌های دیگر ببرد. در سال ۲۰۱۳ شاهد عرضه بازی Sly Cooper: Thieves in Time برای پلی استیشن ۳ و PS Vita بودیم؛ اما توسعه این اثر به استودیوی Sanzaru Games سپرده شد و نه خود ساکر پانچ. این موضوع نیز نشانه‌ای روشن از بی‌میلی و فاصله گرفتن سازندگان اصلی از مجموعه محسوب می‌شود. در همین حال ساکر پانچ تمام توان خود را روی بازی جدیدش متمرکز کرده است. Ghost of Yotei قرار است در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۲۵ (۱۰ مهر ۱۴۰۴) روانه بازار شود.

توسعه‌دهندگان کاملا مطمئن‌ هستند که این بازی در زمان انتشار بازخوردهای مثبت و امتیازات بالایی دریافت خواهد کرد. علاوه‌بر‌این محتوای الحاقی چندنفره با نام Legends نیز در دست ساخت قرار دارد و قرار است در سال ۲۰۲۶ منتشر شود. این موضوع ثابت می‌کند که ساکر پانچ نه‌تنها به آینده نزدیک این اثر امیدوار است، بلکه نقشه‌ای بلندمدت برای آن در نظر گرفته است. با وجود نوستالژی و علاقه‌ای که برخی بازیکنان نسبت به فرنچایز اسلای کوپر دارند، واقعیت‌های صنعت بازی و شرایط داخلی ساکر پانچ نشان می‌دهد که این مجموعه در آینده نزدیک شانسی برای بازگشت ندارد.

اما در سوی دیگر موفقیت Astro Bot به‌عنوان مسکات جدید پلی استیشن می‌تواند مسیر تازه‌ای را برای احیای ژانر پلتفرمر هموار کند. اگر این روند ادامه یابد و Astro Bot در نسخه‌های بعدی خود بیش از پیش بدرخشد، شاید بار دیگر زمینه برای بازگشت این راکون دوست‌داشتنی فراهم شود. تا آن زمان باید پذیرفت که Sly Cooper فعلا از صحنه اصلی غایب خواهد بود و تمرکز سونی و ساکر پانچ روی پروژه‌های جدیدی مانند Ghost of Yotei خواهد ماند. نظر شما در این‌باره چیست؟

منبع: DualShockers

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات