چرا نینتندو بهندرت مجموعه بازی جدیدی معرفی میکند؟
طی سالهای گذشته بسیاری از منتقدان از نینتندو بهخاطر تکیه مداوم بر مجموعههای قدیمی و معرفینکردن آیپیهای تازه انتقاد کردند. اکنون کن واتانابه، یکی از کارکنان سابق نینتندو که در توسعه بازیهایی مانند Splatoon و Pikmin 3 نقش داشت، دلیل این رویکرد را توضیح داده است.
کن واتانابه در گفتوگو با بلومبرگ اعلام کرد که نینتندو برخلاف بسیاری از شرکتهای دیگر، نیاز چندانی به خلق آیپیهای تازه ندارد. دلیل این موضوع ساده است: نینتندو میتواند به فهرست عظیمی از مجموعههای محبوب خود تکیه کند که طی دههها شکل گرفته و گسترش یافته است.
کن واتانابه در ادامه توضیح داد که نینتندو ابتدا به طراحی مکانیزمهای جدید گیمپلی فکر میکند و سپس تصمیم میگیرد که کدام یک از مجموعههای موجود با این ایدهها همخوانی دارد.
کن واتانابه در اینباره توضیح داد: «آیپیهای تازه خلق نمیشوند؛ چراکه واقعا نیازی به ساخت آنها وجود ندارد. وقتی شرکت نینتندو میخواهد کار جدیدی انجام دهد، تمرکز اصلی روی مکانیزمهای گیمپلی است؛ روی خلق یک روش جدید برای تجربه بازی. آنها در مورد ظاهر یا پوسته بازی حساسیت خاصی ندارند و صرفا هر چیزی را که با آن گیمپلی تازه هماهنگ باشد، انتخاب میکنند.»
بهعبارت دیگر، نینتندو بهدلیل این رویکرد نیازی به خلق آیپیهای کاملا جدید ندارد، اما همچنان میتواند ایدههای نوآورانه را آزمایش کند. برای مثال بازی Donkey Kong Bananza از مکانیزمهایی مبتنیبر تخریب بهره میبرد که کاملا با ماهیت شخصیت دانکی کونگ همخوانی دارد.
از سوی دیگر، زمانیکه نینتندو روی یک بازی چندنفره رقابتی با مکانیزمهای شوتر کار میکرد، هیچ یک از شخصیتهای قدیمی این شرکت مناسب بهنظر نمیرسیدند. همین مسئله منجربه خلق مجموعه Splatoon شد؛ یکی از معدود آیپیهای اورجینال نینتندو در سالهای اخیر.