شان لیدن رئیس سابق پلی استیشن: قیمت بازیها باید با هر نسل جدید افزایش پیدا میکرد
شان لیدن، که تا سال ۲۰۱۹ ریاست استودیوهای جهانی سونی را بر عهده داشت، در مصاحبهای جدید با وبسایت GamesIndustry.biz دیدگاه خود را درباره قیمتگذاری بازیهای ویدیویی به اشتراک گذاشت. او با اشاره به افزایش قیمت برخی بازیها به ۸۰ دلار، تأکید کرد که قیمت بازیهای AAA برای حدود ۲۰ سال ثابت مانده بود، در حالی که هزینههای تولید و نرخ تورم بهشدت افزایش یافتهاند.
به نقل از VGC، لیدن دلیل این ثبات قیمت را ترس شرکتها میداند و میگوید: «هیچکس نمیخواهد اولین شرکتی باشد که قیمت را بالا میبرد، زیرا از ریزش مخاطب هراس دارد. در نتیجه، استودیوها ترجیح میدهند از سود عملیاتی و حاشیه سود خود چشمپوشی کنند.» به گفته او، وقتی بودجه ساخت بازیها افزایش مییابد، اما قیمت فروش ثابت میماند، کاهش سود خالص شرکتها امری اجتنابناپذیر است.
او برای تشریح این موضوع، به یک مقایسه جالب روی آورد: «در دوران پلی استیشن ۱، تعداد خودروهای اسپرت در پارکینگ شرکت بسیار بیشتر از دوران پلی استیشن ۴ بود. زیرا فروش ۲۰ میلیون نسخه از یک بازی ۶۰ دلاری که تنها ۱۰ میلیون دلار هزینه ساخت داشته، با فروش همین تعداد از یک بازی ۶۰ دلاری که ساخت آن ۱۶۰ میلیون دلار هزینه برداشته است، تفاوت چشمگیری دارد.»
مدیر سابق سونی معتقد است که صنعت بازی به جای افزایش منطقی قیمت پایه، به این تفکر روی آورده است که «تا زمانی که در حال رشد هستیم، حتی اگر سودآوری کم باشد، به نوعی زنده میمانیم.» اما به باور لیدن، این طرز فکر اکنون صنعت را به نقطه بحرانی رسانده است؛ جایی که شرکتها برای جبران هزینههای تولید خود، نیازمند فروش دهها میلیون نسخه از هر بازی هستند. او توضیح داد: «هزینه ساخت بسیار بالا است. وقتی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای ساخت یک بازی هزینه میکنید، حاشیه سود شما بسیار ناچیز خواهد بود، مگر اینکه انتظار فروش ۲۵ میلیون نسخهای داشته باشید؛ امری که به جز برای شرکتی مانند راکاستار، برای دیگران تقریبا غیرممکن است.»
لیدن همچنین اشاره کرد که شرکتها برای جبران این کسری، به روشهای دیگری برای افزایش درآمد روی آوردهاند. آنها با ثابت نگه داشتن قیمت پایه، از طریق فروش بستههای الحاقی، تراکنشهای درونبرنامهای، سیزن پس و نسخههای ویژه که محتوای اضافی با هزینه تولید تقریبا صفر دارند، تلاش کردهاند درآمد خود را افزایش دهند.
گفتنی است که در نسل فعلی کنسولها، برای اولین بار شاهد عرضه بازیهای استاندارد با قیمت ۸۰ دلار بودهایم. برای مثال، نینتندو بازی Mario Kart World را همزمان با کنسول سوییچ ۲ با قیمت ۸۰ دلار عرضه کرد. بااینحال، تمام این تلاشها موفقیتآمیز نبوده است. در ماه ژوئن، ایکس باکس اعلام کرد که The Outer Worlds 2 اولین بازی ۸۰ دلاری این شرکت خواهد بود، اما ماه بعد به دلیل شرایط فعلی بازار از تصمیم خود عقبنشینی کرد و قیمت آن را به ۷۰ دلار بازگرداند.