پلی‌ استیشن 6 و نسل بعدی ایکس باکس چقدر قدرتمند هستند؟

چهارشنبه 15 مرداد 1404 - 19:11
مطالعه 3 دقیقه
پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس
به‌تازگی اطلاعاتی از قدرت احتمالی دو کنسول پلی‌ استیشن 6 و نسل بعدی ایکس باکس منتشر شده است.
تبلیغات

به نقل از GamingBolt، با افزایش شایعات پیرامون قدرت سخت‌افزاری کنسول‌های نسل بعد، یکی از منابع آگاه شرکت AMD با نام کاربری KeplerL2 اطلاعات تازه‌ای درباره سطح عملکرد کنسول پلی‌ استیشن ۶ منتشر کرده است. او در یکی از پست‌های خود در فروم NeoGAF مدعی شده است که سخت‌افزار گرافیکی این کنسول در سطح کارت گرافیک Radeon RX 9070 XT قرار خواهد داشت.

براساس اطلاعات منتشرشده، GPU به‌کاررفته در پلی‌استیشن ۶ به مجموعه‌ای از ویژگی‌های پیشرفته مجهز است که از جمله آن‌ها می‌توان به «Dense Geometry Format» اشاره کرد؛ قابلیتی که امکان اجرای تکنیک‌های گرافیکی مشابه Nanite در موتور بازی‌سازی آنریل انجین 5 را به‌صورت سطح پایین و سخت‌افزاری فراهم می‌کند. همچنین این GPU به «Streaming Wave Coalescer» مجهز است که اجازه می‌دهد پردازنده گرافیکی بتواند به شکل خارج از ترتیب (Out-of-Order) دستورات را اجرا کند. افزون‌براین قابلیتی تحت عنوان «Workgroup Self-Launch» نیز باعث کاهش گلوگاه‌های رایج بین CPU و GPU خواهد شد. در کنار همه این‌ها، ری تریسینگ نیز به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته‌اند.

برای درک بهتر عملکرد کنسول‌های نسل آینده، KeplerL2 همچنین به مشخصات کنسول بعدی ایکس‌ باکس با اسم رمز Magnus اشاره و اعلام کرده است که GPU این کنسول عملکردی در حد کارت گرافیک GeForce RTX 5080 خواهد داشت. البته به‌گفته او، برخی از قابلیت‌های ویژه‌ی GPU پلی‌استیشن ۶ در Xbox Magnus حضور نخواهند داشت. این تفاوت‌ها عمدتا ناشی از مزایای معماری RDNA 5 شرکت AMD در مقایسه با معماری Blackwell شرکت انویدیا هستند.

گزارشی که اوایل مرداد منتشر شد، جزئیات بیشتری از سخت‌افزار کنسول نسل بعدی پلی‌ استیشن و همچنین کنسول دستی شایعه‌شده‌ی سونی ارائه می‌داد. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد پلی‌ استیشن ۶ علاوه‌بر قدرت بیشتر نسبت‌به پلی‌ استیشن ۵ و نسخه‌ی پرو آن، مصرف انرژی کمتری خواهد داشت که به معنای بازدهی بالاتر است. کنسول دستی سونی نیز طبق شایعات از نظر قدرت، در سطح نسخه‌ی استاندارد پلی‌ استیشن ۵ قرار دارد اما تنها با مصرف ۱۵ وات فعالیت می‌کند؛ موضوعی که می‌تواند جهشی بزرگ در طراحی قابل‌حمل محسوب شود.

در همین حال گزارش ماه تیر نشان می‌داد که مایکروسافت در حال ارتقای API گرافیکی DirectX 12 است. با‌این‌حال یکی از ویژگی‌های کلیدی آن تحت عنوان D3D12 Work Graphs در زمان عرضه‌ی اولیه توسط پلی‌ استیشن ۶ یا کنسول Magnus پشتیبانی نخواهد شد. این قابلیت که با هدف بهینه‌سازی زمان‌بندی رندرهای GPU محور طراحی شده و با فناوری‌هایی نظیر Nanite همخوانی دارد، احتمالا در مراحل بعدی عمر کنسول‌ها به‌کار گرفته خواهد شد.

انتظار می‌رود عرضه کنسول‌های نسل بعد سونی و مایکروسافت در دوره‌ای صورت گیرد که از آن با عنوان «دوره‌ی میان‌نسلی» یاد می‌شود؛ به‌همین‌دلیل شرکت‌ها همچنان تمرکز خود را بر انتشار بازی‌ها برای کنسول‌های فعلی و نسل بعد حفظ خواهند کرد. همچنین گفته می‌شود ویژگی‌هایی مانند Work Graph هنوز به‌طور گسترده در فرآیند توسعه بازی‌ها استفاده نمی‌شوند و به‌کارگیری آن‌ها در صنعت به زمان بیشتری نیاز دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات