اقدامات نینتندو در شکایت از سازنده Palworld عجیب و نامتعارف است
یک کارشناس برجسته حوزه مالکیت فکری، اقدامات اخیر شرکت نینتندو در دعوای حقوقی علیه استودیو Pocketpair، سازنده بازی Palworld را عجیب و نامتعارف توصیف کرده است. به گفته فلوریان مولر، اصلاح سه پتنت کلیدی توسط نینتندو در بحبوحه این مناقشه حقوقی، حرکتی غیرمعمول است که معمولا نشان از نگرانی شاکی نسبت به اعتبار پتنتهای اصلی خود دارد.
به نقل از Gamingbolt، این مناقشه حقوقی که توجه بسیاری را در صنعت بازیهای ویدیویی به خود جلب کرده، با اقدام غیرمنتظره نینتندو وارد مرحله جدیدی شده است. فلوریان مولر، کارشناس مالکیت فکری در تحلیلی اشاره کرد در حالی که استودیو Pocketpair دفاعیات محکمی در برابر اتهامات نینتندو ارائه داده است، غول ژاپنی صنعت بازیسازی تصمیم به اصلاح سه پتنتی گرفته که اساس شکایت خود را بر آنها بنا نهاده بود.
مولر توضیح داد: «اصولا طرفین یک دعوای حقوقی، پتنتهای خود را در میانه رسیدگی قضایی تغییر نمیدهند، مگر آنکه احساس کنند پتنت در شکل اصلی خود با ریسک بالایی برای بیاعتبار شدن مواجه است.»
این کارشناس حقوقی میافزاید که شیوه نگارش اصلاحیههای جدید نینتندو «به صراحت بگویم، عجیب است» و بهنظر نمیرسد که بتواند مشکلات این شرکت را در این پرونده حل کند. او معتقد است که نینتندو با استفاده از ادبیاتی بسیار پیچیده و بغرنج در متن اصلاحشده پتنتها، تلاش دارد تا موضوع را پیچیدهتر از آنچه هست جلوه دهد و نوعی پرده دودی برای ایجاد ابهام ایجاد کند.
برای نمونه بخشی از متن پتنت اصلاحشده که توسط مولر مورد استناد قرار گرفته، به شرح زیر است: «حتی زمانی که هر کاراکتر سوارشدنی دیگری به جز کاراکتر سوارشدنی هوایی که قادر به حرکت در هوا است، به عنوان کاراکتر سوارشدنی منتخب فعلی باشد و یک ورودی عملیاتی اول در زمانی که کاراکتر بازیکن در هوا است داده شود، کامپیوتر باعث میشود کاراکتر سوارشدنی هوایی در فضای مجازی ظاهر شود و باعث میشود کاراکتر بازیکن بهجای کاراکتر سوارشدنی منتخب فعلی از میان کاراکترهای سوارشدنی، بر کاراکتر سوارشدنی هوایی سوار شود.»
به گفته مولر، استفاده از عبارت «حتی زمانیکه» در متن یک پتنت به خودی خود بسیار غیرمعمول و قابل توجه است. او این عبارت را بیش از حد مؤکد و ذهنی توصیف کرده و میگوید چنین کلماتی در اسناد ثبت اختراع جایگاهی ندارند. مولر مینویسد: «من پانزده سال است که دعاوی مربوط به پتنت را دنبال میکنم و پتنتهای اصلاحشده زیادی دیدهام، اما هرگز با عبارت «حتی زمانیکه» یا «حتی اگر» در یک پتنت مواجه نشدهام. این موضوع بسیار عجیب و غریب است.»
درنهایت مولر این اقدامات نینتندو در ژاپن را به آخرین تلاش بیثمر تشبیه کرده و آن را نشانهای از وضعیت دشوار این شرکت برای پیروزی در این پرونده میداند. بااینحال بهنظر میرسد رویکرد نینتندو در ایالات متحده متفاوت است و درخواستهای ثبت پتنت این شرکت در آن کشور، با وجود برخی عبارتهای تکراری با زبانی منطقیتر ارائه شدهاند.
این در حالی است که پیش از این استودیو Pocketpair تأیید کرده بود که بهدلیل مسائل حقوقی با نینتندو، تغییراتی را در بازی Palworld اعمال کرده است. این بازی درحالحاضر برای پلتفرمهای کامپیوتر، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس | اس در دسترس است.