۲۰ درصد بازی های جدید از هوش مصنوعی استفاده کردهاند
به نقل از اینسایدرگیمینگ، گزارشی جدید نشان میدهد که حدود ۲۰ درصد از بازیهای جدید منتشرشده در پلتفرم استیم طی سال ۲۰۲۵ از نوعی فناوری هوش مصنوعی مولد بهره گرفتهاند. این گزارش را ایشیرو لمب، مدیرعامل شرکت Totally Human Media با استفاده از دادههای بهدستآمده از رابط برنامهنویسی استیم منتشر کرده است.
براساس این گزارش، کاربرد هوش مصنوعی مولد در توسعه بازیها به شکل قابل توجهی در حال گسترش است. در حالی که تنها یک سال پیش حدود هزار بازی روی استیم از این فناوری استفاده کرده بودند، اکنون این رقم به بیش از ۷٬۸۰۰ بازی رسیده است؛ رقمی که معادل ۷ درصد از کل بازیهای موجود در این پلتفرم است.
طبق دادههای جمعآوریشده، در میان بازیهای منتشر شده در سال ۲۰۲۵ از هر پنج بازی، یک بازی بهنوعی از هوش مصنوعی مولد بهره برده است. حدود ۶۰ درصد از این موارد مربوط به تولید داراییهای بصری مانند پسزمینهها، مدلهای سهبعدی و بافتها میشود.
سایر حوزههایی که هوش مصنوعی در آنها به کار گرفته شده است شامل تولید صدا، ساخت مواد تبلیغاتی و بازاریابی، نگارش دیالوگ و روایت داستانی، تولید کد و منطق گیمپلی و حتی تعامل مستقیم در زمان اجرای بازی میشود. برخی از بازیهایی که از این فناوری در اجرای زنده بهره میبرند، عبارتاند از:
- Nyric: این اثر به بازیکنان اجازه میدهد تا تنها با استفاده از دستورات متنی، جهانهای سهبعدی خلق کنند.
- inZOI: عنوانی از شرکت کرهای Krafton که به کاربران امکان میدهد با وارد کردن متن، تصاویر یا بافتهای دلخواه بسازند.
- Bitmagic و Comedy Night نیز از هوش مصنوعی بهصورت فعال در گیمپلی خود بهره میبرند.
رشد استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازیسازی طی سال گذشته شتاب گرفته و بهنظر میرسد این روند در ماهها و سالهای آینده نیز ادامه داشته باشد. این موضوع در حالی است که برخی شرکتها از جمله King ،سازنده بازی Candy Crush بهدنبال جایگزینی نیروهای انسانی با ابزارهای هوش مصنوعی هستند؛ ابزارهایی که در برخی موارد، توسط همان کارمندانی توسعه یافتهاند که اکنون اخراج شدهاند.