آیا نینتندو قصد کنار گذاشتن بازی‌های فیزیکی را دارد؟

دوشنبه 23 تیر 1404 - 21:22
مطالعه 2 دقیقه
Game-Key Card در نینتندو سوییچ ۲
شرکت نینتندو در ژاپن نظرسنجی جدیدی را برای ارزیابی دیدگاه بازیکنان نسبت به سیستم Game-Key Card در کنسول سوییچ ۲ آغاز کرده است.
تبلیغات

شرکت نینتندو در اقدامی تازه، به دنبال سنجش افکار عمومی کاربران ژاپنی در مورد سیستم بحث‌برانگیز Game-Key Card برای کنسول نسل جدید خود یعنی نینتندو سوییچ ۲ است. این کارت‌های فیزیکی، برخلاف کارتریج‌های سنتی، هیچ داده‌ای از بازی را در خود ذخیره نمی‌کنند و صرفا یک کلید دیجیتال برای دانلود و فعال‌سازی بازی از طریق اینترنت هستند.

به نقل از VGC، از زمان عرضه سوییچ ۲، این رویکرد جدید انتقادات فراوانی را به همراه داشته است. تنها تفاوت این کارت‌ها با نسخه‌های تمام دیجیتال، قابلیت فروش مجدد و استفاده روی کنسول‌های دیگر است. بااین‌حال، بازیکن‌های برای تجربه بازی همچنان نیازمند دانلود کامل داده‌های آن هستند که فضای قابل توجهی از حافظه داخلی کنسول یا کارت حافظه جانبی را اشغال می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که دلیل اصلی استفاده گسترده توسعه‌دهندگان ترد پارتی از این سیستم، محدودیت در تولید و عرضه کارتریج‌ها و در دسترس بودن تنها یک مدل ۶۴ گیگابایتی برای آن‌ها است که برای بسیاری از بازی‌های حجیم امروزی کافی نیست.

اکنون وب‌سایت خبری SwitchSoku گزارش داده که نینتندو با ارسال یک پرسشنامه برای کاربرها ژاپنی، میزان آگاهی آن‌ها از این سیستم و تأثیر آن بر تصمیم‌گیری برای خرید بازی‌ها را مورد ارزیابی قرار داده است.

در این نظرسنجی ابتدا از شرکت‌کنندگان پرسیده می‌شود که آیا با سیستم Game-Key Card آشنایی دارند یا خیر. سپس، میزان آگاهی آن‌ها از ویژگی‌های این کارت‌ها سنجیده می‌شود؛ از جمله اینکه برای اجرای بازی نیاز به دانلود داده‌ها دارند و برای هر بار بازی کردن، باید کارت فیزیکی درون کنسول قرار داشته باشد. در نهایت، از کاربران پرسیده می‌شود که اگر برای یک بازی دو گزینه Game-Key Card و نسخه دانلودی با قیمت یکسان وجود داشته باشد، کدام را انتخاب می‌کنند.

این سیستم جدید با انتقاد شدید فعالان حوزه حفظ و نگهداری بازی‌های ویدیویی روبرو شده است. آن‌ها معتقدند این روش به ماهیت فیزیکی بازی‌ها لطمه می‌زند و عملا آن‌ها را به نسخه‌های دیجیتال وابسته می‌کند که در آینده ممکن است با خاموش شدن سرورها، غیرقابل دسترس شوند.

استیون کیک، مدیرعامل استودیو Nightdive که در بازآفرینی بازی‌های کلاسیک تخصص دارد، این اقدام نینتندو را کمی دلسردکننده خواند و به وب‌سایت GamesIndustry.biz گفت: «انتظار می‌رود شرکتی با این عظمت و تاریخچه، موضوع حفظ آثار را جدی‌تر بگیرد.»

همچنین، الکس هاچینسون، کارگردان بازی‌هایی چون Far Cry 4 و Assassin’s Creed 3، با انتقاد تند از این سیستم گفت: «من از آن متنفرم. به نظرم اقدامی سطح پایین و ضعیف است. حس می‌کنم بخشی از چیزی که این صنعت را خاص می‌کرد در حال از بین رفتن است؛ چیزهایی مانند رد و بدل کردن کارتریج‌های گیم بوی در مدرسه. در این تبادلات فیزیکی حس خوبی وجود داشت.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات