پلی استیشن 5 پرو میزبان جایگزین PSSR خواهد شد
به نقل از Gamingbolt، مارک سرنی، معمار ارشد پلی استیشن ۵ از همکاری فنی جدید و قابلتوجه سونی با AMD خبر داده است؛ همکاریای که منجر به توسعهی نسخهی پیشرفتهای از فناوری ارتقای وضوح تصویر برای پلی استیشن ۵ پرو خواهد شد. سرنی در گفتوگویی با رسانهی Tom’s Guide تأیید کرد که این ارتقا «جایگزینی بیدردسر برای فناوری PSSR فعلی» خواهد بود؛ نکتهای که نشان میدهد نسخهی بعدی فناوری ارتقای تصویر AMD (در قالب پروژهای بهنام Project Amethyst)، پیشرفت چشمگیری نسبت به فناوری اختصاصی سونی خواهد داشت.
به گفتهی سرنی، چون این فناوری بهعنوان یک جایگزین مستقیم برای PSSR طراحی شده است، پیادهسازی آن در بازیها برای توسعهدهندگان ساده خواهد بود. حتی اگر بازیها با وضوح پایینتری رندر شوند، این فناوری میتواند باعث افزایش چشمگیر کیفیت بصری شود.
او همچنین تأکید کرد که این فناوری برخلاف PSSR اختصاصی نیست و همهی مشتریان AMD میتوانند آزادانه از آن بهره ببرند: «این تکنولوژی اختصاصی نیست. هدف ما کمک به پیشرفت صنعت است. طبیعتاً میخواهیم از آن در کنسولهای خود استفاده کنیم، اما هر مشتری AMD میتواند از آن بهره ببرد.»
در این گفتوگو، جک هویِن از مدیران AMD نیز تأکید کرده که همکاری با سونی موجب ارتقای توان فنی شرکت شده است: «مارک باعث میشود ما شرکت بهتری شویم. ما همدیگر را به چالش میکشیم.»
در قالب پروژه Amethyst، سونی دادههای تمرینی در اختیار AMD قرار داده است تا مدلهای هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ماشینی بتوانند بهینهتر آموزش ببینند. این موضوع باعث شد سونی برای نخستینبار تیم کنترل کیفیت اختصاصی خود را برای بررسی نسخههای مختلف الگوریتمهای ارتقای تصویر تشکیل دهد؛ چیزی که به گفتهی سرنی، «اصلاً به ذهنمان نرسیده بود، اما مشخص شد کاملاً حیاتی است.»
مارک سرنی در ابتدا فکر میکرد این پروژه پس از چند سال نتیجه بدهد، اما به گفتهی او، الگوریتمهایی که توسعه دادهاند، کمتر از یک سال بعد آمادهی استفاده روی سختافزار فعلی شدند: «الگوریتمی که توسعه داده شد، روی سختافزار نسل فعلی قابل پیادهسازی است. نسخهی نهایی این الگوریتم هماکنون بهعنوان بخشی از FSR 4 روی پی سی منتشر شده و ما نیز در حال پیادهسازی آن روی پلی استیشن ۵ هستیم.»
طبق اعلام رسمی، نسخهی جدید این فناوری در سال ۲۰۲۶ بهعنوان یک بهروزرسانی نرمافزاری برای PS5 Pro عرضه خواهد شد. با اینکه این نسخه بخشی از FSR 4 نیست، اما سرنی تأکید کرده است که نسخهی ارائهشده برای پلیاستیشن ۵ پرو، «نسخهی کامل و نهایی الگوریتم مشترک و نه نسخهای سبکشده است.»
سرنی همچنین فاش کرده که پروژه Amethyst تأثیر مستقیم بر نسل بعدی معماری گرافیکی AMD خواهد گذاشت: «بخشهای بزرگی از RDNA 5 یا هر اسمی که AMD در نهایت انتخاب کند حاصل مهندسی من روی این پروژه است. هدف، پیشبرد فناوری است. هیچ محدودیتی در استفاده از این پیشرفتها وجود ندارد.»
در پایان، سرنی میگوید که نگاهش به آیندهی بلندمدت صنعت است و این همکاریها میتواند مسیر توسعهی نسل آیندهی کنسولهای پلیاستیشن را هموار کند.