شایعه: کنسول دستی پلی استیشن 6 سخت افزار قدرتمندی خواهد داشت

پنج‌شنبه 29 خرداد 1404 - 21:48
مطالعه 2 دقیقه
لوگوی غیر رسمی پلی استیشن 6
به‌تازگی اطلاعاتی از معماری سخت افزاری نسخه دستی کنسول پلی استیشن 6 فاش و منتشر شده است.
تبلیغات

به نقل از GamingBolt، درحالی‌که سونی هنوز به‌طور رسمی از نسل بعدی کنسول‌های پلی‌استیشن رونمایی نکرده، شایعات پیرامون پلی استیشن 6 همچنان ادامه دارد؛ از جمله‌ی این شایعات می‌توان به عرضه‌ی نسخه‌ای دستی از PS6 اشاره کرد که طبق اطلاعات فاش‌شده، از قدرت سخت‌افزاری چشمگیری بهره خواهد برد.

افشاگر شناخته‌شده‌ای با نام Kepler که پیش‌تر اطلاعات دقیقی از مدل PS5 Pro منتشر کرده بود، در فروم NeoGAF مدعی شد که سیستم-روی-چیپ (SoC) نسخه‌ی دستی PS6 با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید شده است و توان مصرفی آن در حدود ۱۵ وات خواهد بود. او هفته‌ی گذشته جزئیات بیشتری از این سخت‌افزار را منتشر کرد.

طبق ادعای Kepler، این نسخه‌ی دستی تنها محصول مبتنی بر پردازنده‌ی AMD خواهد بود که در آینده‌ی نزدیک از فناوری بزرگ‌نمایی مبتنی بر هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. همچنین این دستگاه از ۱۶ گیگابایت رم مشابه PS5 بهره‌مند خواهد بود اما به‌لطف معماری جدید RDNA 5، عملکرد بسیار بالاتری در واحدهای پردازشی (CU) خواهد داشت.

یکی از نکات جالبی که Kepler به آن اشاره می‌کند، ارتباط حالت Low Power Mode تازه‌ افشا شده برای PS5 با نسخه‌ی دستی PS6 است. او معتقد است که این حالت کم‌مصرف، با کاهش پهنای باند حافظه‌ی کنسول به نصف، عملکرد نسخه‌ی دستی را شبیه‌سازی می‌کند. به‌گفته‌ی او، این موضوع کاملاً با طراحی سخت‌افزاری نسخه‌ی دستی هم‌خوانی دارد، زیرا گفته می‌شود دستگاه مذکور تنها یک‌سوم از پهنای باند حافظه‌ی PS5 را در اختیار دارد.

از دیگر مشخصات احتمالی نسخه‌ی دستی می‌توان به ۴ مگابایت کش L2 و ۱۶ مگابایت حافظه‌ی MALL اشاره کرد؛ قابلیتی که در PS5 و مدل Pro آن وجود ندارد. هرچند Kepler اضافه کرده که استفاده از حافظه‌ی LPDDR6 هنوز بسیار دور از دسترس است.

در پاسخ به پرسشی درباره‌ی استفاده از معماری RDNA 5 یا RDNA 6، کپلر توضیح داد که هر دو نسخه منشعب از نسل گرافیکی gfx13 هستند که ممکن است در آینده با نام‌های مختلفی توسط AMD نام‌گذاری شوند (RDNA5 یا UDNA یا هر عنوان دیگر).

در‌حالی‌که هنوز برای معرفی رسمی خیلی زود است، این نسخه‌ی دستی از PS6 می‌تواند به توسعه‌دهندگان بازی کمک کند تا فرآیند پورت آثار خود را به این سخت‌افزار با سهولت بیشتری انجام دهند؛ موضوعی که برای بسیاری از استودیوها می‌تواند ارزشمند باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات