سونی: رقابت با ایکس باکس برای صنعت بازی مفید است
درحالیکه سونی در جریان نشست تجاری اخیر خود اطلاعات قابلتوجهای را در مورد آینده بخش سرگرمیهای تعاملی و بهتبع آن برند پلی استیشن ارائه کرد، این شرکت همچنین دیدگاه خود را نسبت به احتمال خروج مایکروسافت از بازار کنسولها نیز بیان کرده است. هیدئاکی نیشینو، رئیس و مدیرعامل سونی اینتراکتیو اینترتینمنت در پاسخ به این پرسش که آیا نبود کنسول ایکس باکس در آینده برای پلی استیشن مفید است یا نه، اظهار داشت که سطحی از رقابت برای صنعت مفید است.
او در گفتوگویی که توسط رسانه Pure Xbox منتشر شده است، چنین گفت: «ما معتقدیم رقابت در این صنعت سالم است و ما را به نوآوری وا میدارد. بازیگران متعددی در کنار هم باعث رشد صنعت ویدیو گیم میشوند و درحالیکه مدلهای جدید تعامل با بازیها در حال آزمایشاند، در مجموع فکر میکنیم این یک اتفاق مثبت است. بااینحال همانطور که پیشتر هم گفتم، ما به استراتژی فعلی خود اطمینان داریم. ضرورتی نمیبینیم که در این مسیر تغییری فوری ایجاد کنیم؛ اما الگوهای رفتاری بازیکنان را بهدقت زیر نظر خواهیم داشت و در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»
در جریان همین جلسه موسوم به Fireside Chat، نیشینو به موضوعات دیگری درباره آینده پلی استیشن نیز پرداخت. او در پاسخ به پرسشی درباره گیمینگ ابری عنوان کرد که گرچه این فناوری جالب و در حال پیشرفت است، اما نبود کنترل سونی بر پایداری شبکه سرتاسری همچنان یکی از مشکلات جدی در این حوزه بهشمار میرود. به گفته وی، درنهایت استفاده از این فناوری برای شرکت هزینهبرتر از مدل سنتی فروش بازیها است. او در اینباره توضیح داد:
«همانطور که در سرویسهای ارائهشدهمان نشان دادهایم، استریم ابری از نظر فنی بهخوبی در حال پیشرفت است؛ اما پایداری شبکه در تمام مسیر از ابتدا تا انتها در کنترل ما نیست. همچنین هزینه بالای هر دقیقه بازی در مقایسه با مدل سنتی کنسول، چالشی اساسی بهحساب میآید.
گیمینگ ابری بهتدریج به یکی از گزینههای مکمل برای دسترسی بازیکنان به محتوا تبدیل شده؛ اما باور ما این است که اکثریت کاربران همچنان ترجیح میدهند بازیها را ازطریق اجرای محلی تجربه کنند و به شرایط شبکه وابسته نباشند. به گمانم کنسولهای پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۵ پرو صحت این فرضیه را بهخوبی اثبات کردهاند.»
در همین حال بهنظر میرسد مایکروسافت در مسیری گام برمیدارد که قصد دارد همگرایی بیشتری میان کسبوکار ایکس باکس و ویندوز ایجاد کند. تمامی کنسولهای پیشین مایکروسافت بهنوعی از فناوریهای ویندوز بهره بردهاند؛ از جمله اینکه نام Xbox از فناوری DirectX گرفته شده است و حال بهنظر میرسد که این ادغام بهویژه با معرفی کنسولهای دستی ROG Xbox Ally و ROG Xbox Ally X در حال عمیقتر شدن است.
در همین راستا گزارشهایی منتشر شده است که نشان میدهد مایکروسافت توسعه کنسول دستی داخلی خود را متوقف کرده و بهجای آن، همان تیم توسعهدهنده را بهکار گرفته است تا قابلیتهای گیمینگ در ویندوز ۱۱ را بهبود ببخشد. گزارشها همچنین حاکی از آن هستند که احتمالا حداقل یک کنسول ایکس باکس دیگر از سوی مایکروسافت عرضه خواهد شد. بااینحال آینده این شرکت بهنظر بیشتر بر برند Xbox Play Anywhere متمرکز خواهد بود؛ جاییکه «همهچیز یک ایکس باکس است» و خدماتی مانند گیم پس و گیمینگ ابری محوریت دارند. نظر شما کاربران زومجی در اینباره چیست؟
منبع: GamingBolt