دلیل شکست بازی Dragon Age: The Veilguard چیست؟

چهارشنبه 21 خرداد 1404 - 18:34
مطالعه 3 دقیقه
رویارویی قهرمان‌ها با اژدهای غول‌پیکر در بازی Dragon Age: The Veilguard
جیسون شرایر اطلاعات جدیدی از دلایل شکست بازی Dragon Age: The Veilguard و نقش پر رنگ EA را منتشر کرده است.
تبلیغات

به نقل از اینسایدرگیمینگ، پس از سال‌ها انتظار، بازی Dragon Age: The Veilguard با واکنش سردی از سوی هواداران و حتی مدیران الکترونیک آرتز مواجه شد. اثری که در اکتبر ۲۰۲۴ منتشر شد، نه‌تنها نتوانست توقعات طرفداران قدیمی را برآورده کند، بلکه از نظر داخلی نیز از دید مدیران شرکت موفق ارزیابی نشد. اکنون، طبق گزارشی تازه از جیسون شرایر در بلومبرگ، دلایل پشت پرده‌ی این شکست تا حد زیادی به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی پرنوسان باز می‌گردد.

در این گزارش آمده است که پروژه در ابتدا به‌عنوان یک نقش‌آفرینی تک‌نفره سنتی از بایوور آغاز شد، اما با دخالت مدیران ارشد EA، روند توسعه به‌طور کامل تغییر یافت و بازی به یک اثر چندنفره‌ی آنلاین با ساختار سرویس‌محور تبدیل شد. این تصمیم به استعفای مایک لیدلاو، کارگردان خلاق وقت منجر شد؛ کسی که به‌شدت با این تغییر مخالف بود. پس از خروج او، مت گلدمن سکان هدایت پروژه را به دست گرفت و توسعه‌ی نسخه‌ی آنلاین بازی آغاز شد.

با‌این‌حال پس از چند سال کار روی نسخه‌ی چندنفره، دوباره تصمیم گرفته شد که بازی به مسیر تک‌نفره بازگردد. با این‌که چنین چرخشی معمولاً نیازمند بازطراحی اساسی است، تغییر ساختار بدون هیچ‌گونه شروع دوباره توسعه انجام شد. به‌عبارت دیگر، تیم سازنده مجبور بود در حالی به ساخت ادامه دهد که همزمان باید ساختار بازی و داستان را کاملاً تغییر می‌داد.

طبق گزارش در زمان بازگشت به فرمت تک‌نفره، تیم تنها یک سال و نیم فرصت داشت تا پروژه را به پایان برساند. این زمان‌بندی محدود، تأثیر منفی بزرگی بر روند تولید گذاشت. «این مهلت سخت‌گیرانه به یک مانع دائمی تبدیل شده بود؛ تیم توسعه تصمیماتی را اتخاذ می‌کرد که بر پایه‌ی این فرض بودند که کمتر از یک سال برای انتشار بازی زمان باقی مانده است و همین مسئله دایره‌ی داستان‌پردازی و جهان‌سازی را به‌شدت محدود کرد.»

در کنار این مشکلات، لحن گفت‌وگوها و انتخاب‌های داستانی نیز از دیگر نقاط ضعف بازی گزارش شده‌اند. افرادی که نسخه‌ی آلفا را تجربه کرده بودند، از نبود گزینه‌های معنادار و پیامدهای تاثیرگذار در انتخاب‌ها ابراز نارضایتی کردند. همین موضوع تیم نویسندگان را وادار کرد که دیالوگ‌ها را بازنویسی کرده و لحن جدی‌تری به داستان ببخشند.

در‌نهایت شرایر می‌نویسد که آینده‌ی استودیوی بایوور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اکنون تنها «چند ۱۰ نفر» در حال کار روی قسمت بعدی بازی Mass Effect هستند؛ پروژه‌ای که به‌گفته‌ی منابع داخلی، شاید آخرین فرصت این استودیوی ۳۰ ساله برای بازیابی اعتبار خود باشد. در پاسخ به این گزارش، الکترونیک آرتز از ارائه‌ی هرگونه توضیح خودداری کرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات