طراح سابق ناتی داگ از تاثیر Resident Evil 4 در طراحی بازیهای اکشن میگوید
بازی Resident Evil 4 بارها بهعنوان یکی از تاثیرگذارترین و الهامبخشترین آثار در تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی مورد ستایش قرار گرفته است؛ چراکه کپکام با عرضه این بازی، رویکردها و مکانیسمهای جدیدی را به طراحی بازیهای مدرن اضافه کرد. اگرچه از انتشار نسخه اورجینال این بازی حدود دو دهه گذشته است، اما همچنان اخباری درباره تاثیر آن روی توسعه برخی از بزرگترین مجموعههای اکشن به گوش میرسند.
جرمی هاکسلی، طراح ارشد محیط که قبلا در استودیو ناتی داگ مشغول فعالیت بوده است، در مصاحبه اخیر خود با Kiwi Talks به صحبت درباره تاثیر بازی Resident Evil 4 بر سایر مجموعههای اکشن پرداخت. به گفته این توسعهدهنده، Resident Evil 4 به عنوان منبع الهامی برای مجموعههای بزرگی نظیر Gears of War ،Uncharted ،Tomb Raider و بسیاری دیگر نقش داشته و بسیاری از مکانیسمها و روندهای طراحی مدرن آنها را شکل داده است.
هاکسلی دراینباره گفت: «ما در ۲۰ سال گذشته راه درازی را پیمودهایم. اگر به Resident Evil 4 نگاه کنید، به نوعی الهامبخش مجموعههای Gears of War ،Uncharted و همه این بازیهای اکشن مختلف بوده است. من به یاد دارم که زمانی گفته میشد توسعهدهندگان Gears of War از این بازی به ویژه مکانیسم دوربین روی شانه آن الهام گرفتهاند.»
بازی Resident Evil 4 نوآوریهای بزرگی در زمینه طراحی مکانیسمهای گیمپلی نظیر دوربین روی شانه را برجسته کرد که اکنون به یک ویژگی استاندارد و رایج در بازیهای ویدیویی مدرن تبدیل شده است. این ویژگی، دید بهتری از محیط روبهرو و هدفگیری دقیقتر را فراهم میکند که قبل از انتشار Resident Evil 4 چندان بین طراحان بازی رایج نبود. هاکسلی اعتقاد دارد که این زاویه دید روی توسعه و طراحی بازیهای اکشن نظیر Gears of War ،Mass Effect ،The Last of Us ،Dead Space و بسیاری دیگر تأثیر گذاشت و به طراحان مدرن کمک کرد تا نوآوری بیشتری در طراحی رویکرد بازیهای اکشن خود داشته باشند.
منبع: mp1st