بانجی استفاده غیر مجاز از طرح‌های هنری در بازی Marathon را تایید کرد

جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
رانر بازی ماراتن
بانجی تایید کرد که بدون اجازه از طرح‌ها و المان‌های هنری یک هنرمند در بازی Marathon استفاده کرده است.
تبلیغات

استودیو بانجی تأیید کرده است که برخی از ر استفاده‌شده در بازی مورد انتظار Marathon، بدون اجازه از هنرمند اصلی وارد بازی شده‌اند. این موضوع پس از آن فاش شد که گرافیست مستقل با نام Antireal در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ با انتشار پستی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس، اعلام کرد طراحی‌هایی که در سال ۲۰۱۷ خلق کرده، بدون کسب اجازه یا پرداخت حق‌الزحمه در محیط‌های بازی دیده می‌شود.

این هنرمند در پست خود نوشت: «نسخه‌ی آلفای Marathon به‌تازگی منتشر شده و محیط‌های آن پر است از دارایی‌هایی که مستقیماً از طراحی‌های من در سال ۲۰۱۷ برداشته شده‌اند.»

Antireal در ادامه افزود که هرچند بانجی الزامی برای استخدام او نداشته، اما آشکارا از سبک طراحی و زبان بصری‌اش برای ساخت بازی استفاده کرده‌ است: «واضح است که کار من آن‌قدر خوب بوده که ارزش کپی‌برداری و استفاده‌ی رایگان را داشته، اما نه آن‌قدر که در ساخت بازی از من دعوت به همکاری شود یا حتی نامی از من برده شود.»

او همچنین تأکید کرد که به‌دلیل نداشتن منابع مالی و انرژی کافی، پیگیری حقوقی این موضوع برایش ممکن نیست و این نخستین‌بار نیست که با چنین نقض حقوقی روبه‌رو می‌شود. به گفته‌ی او، جوزف کراس، کارگردان هنری بازی Marathon سال‌ها است که او را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کند.

تیم توسعه‌ی ماراتون با انتشار بیانیه‌ای در حساب رسمی خود، این ادعاها را تأیید کرد و توضیح داد که پس از بررسی فوری، مشخص شد یکی از هنرمندان سابق بانجی این آثار را در قالب یک texture sheet به پروژه اضافه کرده بود. این استودیو اعلام کرد که تیم هنری فعلی از این موضوع بی‌اطلاع بوده و اکنون در حال بازنگری کامل در دارایی‌های هنری پروژه است.

در بخشی از بیانیه آمده است: «با هنرمند مورد نظر تماس گرفته‌ایم و متعهد هستیم که جبران لازم را انجام دهیم. طبق سیاست‌های داخلی، استفاده از آثار هنری بدون اجازه‌ی خالق آن‌ها مجاز نیست.»

بانجی همچنین اعلام کرد برای جلوگیری از بروز موارد مشابه، یک بررسی جامع از کلیه‌ی دارایی‌های هنری Marathon انجام خواهد شد، به‌ویژه در رابطه با هنرمند سابقی که باعث این اتفاق شده است. این نخستین‌بار نیست که بانجی با اتهام استفاده‌ی غیرمجاز از آثار طرفداران روبه‌رو می‌شود. حساب کاربری GaminCounselor در X یادآور شد که در سال ۲۰۲۱، تریلر بسته‌ی الحاقی The Witch Queen شامل تصویری از شخصیت Xivu Arath بود که از یک اثر هنری هواداری گرفته شده بود. در سال ۲۰۲۳ نیز یکی از کات‌سین‌های Destiny 2 از طرحی استفاده کرد که شباهت بسیار زیادی به یک اثر هواداری داشت.

در سال ۲۰۲۴، طراحی تفنگ NERF از نوع Ace of Spades نیز به یک اثر هواداری نسبت داده شد. در همه‌ی این موارد، بانجی پس از اعتراض هنرمندان با آن‌ها تماس گرفت، از آن‌ها عذرخواهی کرد و یا جبران مالی انجام داد. با‌این‌حال تکرار چنین اتفاقاتی در چهار سال پیاپی، انتقادهای جدی نسبت به سیاست‌های داخلی بانجی در زمینه‌ی رعایت حقوق هنرمندان را برانگیخته است.

بازی Marathon قرار است در تاریخ ۱ مهر ۱۴۰۴ (۲۳ سپتامبر ۲۰۲۵) منتشر شود. بانجی تأیید کرده که این اثر یک بازی «پریمیوم» خواهد بود، هرچند به‌قیمت کامل عرضه نمی‌شود. همچنین انتظار می‌رود امروز در تاریخ ۲۷ اردیبهشت، طی یک پخش زنده از طریق توییچ، اطلاعات بیشتری از بازی ارائه شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات